Pages

Jumaat, 17 Disember 2010

ANAK HARAM

gambaq ni takdak kena mengena dengan yang hidop maupon dah mampos


Anak haram atau nama lainnya juga dikenali sebagai anak luar nikah serta anak tak sah taraf. Hurrmm, untuk bagi bahasa aku jadi lebih sopan, aku akan gunakan pekataan anak luar nikah okay.. Btw, apa yang aku nak cerita ni bukannya sekuel filem ”Anak Halal” taw.. Takdak kena mengena langsung antara yang hidup mahupun yang sudah mampus dengan filem tu okay.. Jauh sekali filem ”2 Alam”.. Alaaa, yang RM40 juta tuu, HAHA..



Okay, kita sambung balik pasai isu pembincangan kita pasai anak luar nikah nii. Kalaw dilihat pada statistik perangkaan Jabatan Pendaftaran Negara since tahun 2000 until tahun 2008, jumlah anak luar nikah yang telah dilahirkan ialah seramai 257,000 orang. Itu hanya jumlah yang didaftarkan dan tidak termasuk jumlah bayi2 luar nikah yang dibuang di tong sampah, lubang jamban, longkang dan sebagainya. Dan jumlah ni jugak tak termasuk tahun 2009 and tahun 2010.. Kalaw semua ni dikira sekali, kompem bekali ganda lagi jumlah kelahiran bayi luar nikah yang dapat kita saksikan..



Mengenai bulan kelahiran bayi luar nikah yang paling tinggi dicatatkan pada bulan May, September and also November. Dipercayai kelahiran bayi luar nikah yang tinggi pada bulan May disebabkan proses mengawan yang berlaku time malam kemerdekaan detik 31st August.. Jumlah kelahiran bayi luar nikah yang tinggi pada bulan September pulak disebabkan proses mengawan yang berlangsung time sambutan malam New Year pada malam 1st January..(hanya tinggal 13 hari jer lagi sebelum proses mengawan bermula,HAHA). Dan seterusnya kelahiran bayi luar nikah yang tinggi pada bulan November pulak disebabkan proses mengawan yang berlangsung pada Valentine Day pada bulan February..



Cuba kita bayangkan apa akan jadi pada bayi2 luar nikah tanpa bapa yang putus nasab ni pada 20 tahun yang akan datang.. For sure depa perlu berkawen sebab dah besaq and memang dah masok kategori wajib untuk berkawen la kan. Time tu maybe surat beranak jadi syarat wajib untuk pengesahan bagi pihak keluarga bakal mertua.. Bayangkan apa akan terjadi bila si pihak keluarga yang nak nak kawenkan anak depa dengan anak luar nikah ni mengetahui yang bakal menantu depa tu nama takdak bin atau pun bin kepada MAULAD.. Hangpa rasa, depa ni akan senang2 ka nak bagi anak depa kawen dengan anak luar nikah ni? Kalaw depa bagi pown, sebelum tu kompem anak luar nikah ni nak kena menempuhi macam2 rintangan and halangan yang jauh lebih hebat lagi daripada rintangan kat dalam rancangan Istana Takeshi tuu.. Tapi, persoalannya, awat depa diperlakukan macam tu? Depa still manusia yang mempunyai hati dan perasaan right?



Huh! Nak tak nak, kita kena terima jugak hakikat yang masyarakat kita memang akan pandang jelek and hina kat anak2 luar nikah nii. Ada yang tergamak sisih and buang anak ni daripada keluarga depa kalaw dapat taw anak luar nikah ni wujud dalam kalangan keluarga depa. Sebagai contoh drama kat tv3 iaitu ASMARA. Maybe hangpa akan kata, alaaa, kecohla zwan ni.. Yang tu drama jer lah.. bukannye bebetoi pown.. LISTEN! Kalaw benda tu tak jadi dalam masyarakat kita, orang tak bwatla drama pasai tu chek ooii.. So take a note okay.. Drama ni mengisahkan di mana bapak kepada gadis yang melahirkan anak luar nikah ni tergamak mengupah orang untuk menculik bayi tu and jual bayi tu sebab tak mau nama keluarga depa busuk. Kesian kan baby tuu..



Aiseyh, bagi aku bayi tu sikit pown tak berdosa.. Bayi tu adalah anugerah daripada tuhan tapi yang berdosa adalah perlakuan sumbang mak bapak bayi tu. Hangpa ingat baby tu nak ke dilahirkan sebagai anak luar nikah? Kalaw hangpa la kan, nak ke lahir sebagai anak luar nikah? Mesti takmau kann.. Takdak sorang pown kat dunia ni yang sanggup dilahirkan sebagai anak luar nikah. Stigma masyarakat kita selalu memandang negatif kat anak luar nikah ni la jadi penyebab anak luar nikah ni rasa rendah diri and tak bersemangat untuk meneruskan kehidupan. Kalaw situasi ini berlaku, aku rasa orang yang patut kita pandang jelek and hina ialah kepada golongan orang yang pandang serong dengan anak luar nikah ni. Sebab perbuatan depa tu jauh lebih hina daripada B***.. Am I right?




Kepada jantan2 and betina2 kat luar sana, sila jaga maruah anda and sila jaga kemaluan anda okay.. Kalaw hangpa tak sayangkan kemaluan hangpa tu, sila sayangkan zuriat yang bakal lahir daripada benih2 hangpa tu okay.. Kalaw hangpa melahirkan anak luar nikah and anak luar nikah tu dicemuh masyarakat seumur hidup dia, hangpa la PUNCANYA! Hangpa nak ke jadi punca zuriat hangpa tu dicemuh serata dunia seumur hidup? Hangpa baca, Hangpa Tentukan!





23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ish2. anak haram? mcm2 kan sekarang nie? huhu

ZWAN SABRI berkata...

arina : haha.. ini kes daripada zaman jahiliah lagi la dear.. ;)

EMANNUAR berkata...

kes buang baby pon daa belmabak skrg. ngeri cukopppp! kerajaan lak pas daa kes menjadi jadi baru nk amik tindakan bising bising kat parlimen. kalo tk diammmmmmmmm jek.

ladymiss berkata...

like this entry, keep it up the good writing!hehe :)

ZWAN SABRI berkata...

Eman : Tula pasai, bila dah terhantok baru nak riuh satu kampung.. huhu..

Bazilah : aiseyh, U dah macam juri rancangan realiti tv dah.. HEHE.. thanks naa.. ;)

Unknown berkata...

aku kesian kt budak2 ni.. yang lahabau nyer mak bapak diaorg..

ZWAN SABRI berkata...

Shah : taw xpa.. mak bapak punya pasai, anak2 ni plak nak kena tanggong seksaan.. kesian kaann.. huhu..

eyfa.eyfa.eyfa berkata...

laki skg xleh caye ler...

ZWAN SABRI berkata...

Eyfa : HAHAHA.. jangan salah kan sebelah pihak jer.. pompuan pown sama jugak.. tangan x akan bebunyi klaw just tepok sebelah tangan jer.. pompuan lani pown gatai semacam jaa.. ;)

Ash Ralf berkata...

Dunia.. Ohh Dunia...

ZWAN SABRI berkata...

Ash Ralf : HAHA.. taw xpa.. ;)

Hanys Najib berkata...

'sila jaga kemaluan anda okay..'
hahahahaha..ok2,aku jaga~
;p

apezs shah berkata...

kesiankan kat derang.. kenapa laaa sampai mcmtu sekali.. mak bapak yg buang tu asenya kena rejam je ni..

ZWAN SABRI berkata...

Hanys : bagus2.. jaga bek2 taw.. HAHA..

Apezs : Tula pasai.. kesian kan.. huhu..

aljambz berkata...

mata gua pedih bace entri tulisan kaler2 ni.

Afzainizam berkata...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. eeemmm kes begini menjadi jadi.... isshhhh apa nak jadi lahhh muda mudi sekarang... projek dulu pastu taknak ade tanggung jawab.... ni soal agama mmg tak halalkan tanpa perlakuan nikah yang sah

iKhRam berkata...

apalah silapnyer menjadi anak luar nikah yang terjadi tanpa kemahuan..

silapnya adalah kedua2 lelaki dan perempuan yang menyebabkan kelahiran itu..

ok, nasi pun dah jadi bubur.. betul x? jadi banyak padi2 di sawah2 dan di bendang yg perlu kita selamatkan..

statistic pun telah dibuat.. bulan may, august dan nov yang menunjukkan bulangan tertinggi.. sebagai warga masyarakat yg kini sedar.. apakah caranya unutk kita mengurangkan kadar ini..? mencegah lebih baik dari merawat.. betul tidak?

jadi, adalah lebih baik en zwan sabri membincangkan apakah langkah wajar yang perlu diambil untuk mengatasi masalah ini oleh pelbagai pihak terutama pihak individu itu sendiri.. sesuai untuk post entry yg akan dtg.. alang2 dah suarakan isu2 dan permasalahan.. lebih baik selesaikan langkah2 mengatasi.. barulah boleh jadi pengupas isu yang bijaksana dan bertanggungjawab..

sebagai kawan baik dan saya anggap sebagai roomate dalam asrama.. saya sentiasa menyokong isu2 seperti ini.. saya harapa akan ada pelaksanaan atas idea yg saya usulkan.. terima kasih.. hehehe

yang benar,
rakan yg prihatin,
ikhram

http://bilaorangnogoriceloteh.blogspot.com

ZWAN SABRI berkata...

Afzainizam, tula pasai.. kesian tgk bayi2 yang lahir tanpa status yang sah nii.. semuanya punca pasai depa la.. huhu..

Ikhram : terkedu sekali lagi dengan ulasan anda.. HAHA.. OK2.. Thanks naa sbb bagi cadangan.. Zwan akan cuba adaptasikan cadangan anda yang bernas tuu.. thanks! ;)

zidEL zhafiz berkata...

ang nie buleh sgt la jadi ahi kaji rakyat..hehe..peace..yaw..^_^

ZWAN SABRI berkata...

Zidel Zhafiz : Tula pasai kannn.. xpa2, nanti aku jadi.. ;)

Blog Eazy Izzuddin berkata...

uish2
mari hentikan musim mengawan pada new year ini
hik3
xD

ZWAN SABRI berkata...

Eazy, btol tu btol.. ada lagi 12 ari lagi sebelom proses tu bermula... HAHA..

Unknown berkata...

selalunya yang remaja je yang ada problem macam nie..kalau dah kahwin, senang je..semua problem ilang