Pages

Rabu, 8 Disember 2010

Cara Untuk Disukai & Menjadi Popular

gambar sekadar hiasan,HEHE..



IKHLAS UNTUK BERI PUJIAN

Setiap buddies hangpa tu mesti ada kekurangan dan kelebihan dia kan. So, sila lihat daripada sudut kelebihan kawan hangpa tu and pujilah kawan hangpa tu dengan tulus okay.






BUATLAH ORANG LAIN MERASA DIRINYA SEBAGAI ORANG PENTING

Sila tunjukkan sikap hangpa yang boleh menampakkan bahawa orang2 yang mendampingi diri hangpa tu merupakan orang yang penting. Contohnya, mintakla pandangan atau pendapat depa ataupun bagila hadiah ke apa ke kalaw orang tu buat kebaikan kat hangpa, at least orang tu akan rasa dihargai and akan respect sikap hangpa.






JADILAH PENDENGAR YANG BAIK

Sila beri peluang untuk orang tu bercerita/bercakap. Kalaw boleh, sila ajukan soalan kepada dia supaya dia akan rasa seronok untuk terus bercerita/bercakap. Ingat! Jangan sesekali bagi komen kalaw dia tak suruh hangpa komen okay.






USAHAKANLAH UNTUK MENYEBUT NAMA ORANG LAIN DENGAN BETUL

Nama adalah milik berharga yang bersifat sangat peribadi. Biasanya, orang tak suka kalaw kita sebut nama depa sebarangan ataw tak betol. Contoh macam aku ni, aku lebih suka orang panggil aku HAZWAN ataw ZWAN daripada orang panggil aku AZWAN.. aku pown tak taw pasaipa aku akan jadi marah+geram kalaw orang panggil aku AZWAN,HUHU..

So, kalaw time hangpa berbual tu, sila sebut nama dia sekerap mungkin okay. Lebih bagus klaw sebut nama penuh sebab ni akan membuatkan dia rasa dirinya berharga and senang untuk berkawan dengan hangpa..





BERSIKAP RAMAH

Semua orang akan rasa senang apabila dilayan dengan ramah. Keramahan akan membuatkan orang lain rasa diterima dan dihargai. Keramahan juga membuatkan orang merasa betah untuk dudok disamping hangpa. Tapi ingat, jangan terOVER ramah okay.. Nanti keramahan hangpa tu akan menyebabkan jadi so annoying plak.
.






BERMURAH HATI


Takut nak bermurah hati? Jangan risaula, hangpa tak akan jatuh miskin papa kedana punya kalaw suka memberi. Seorang ilmuan pernah berkata,
”Orang yang murah hati sebenarnya berbuat baik kepada dirinya sendiri. Kemurahan hati di satu sisi baik untuk anda, dan di sisi lainnya amat berguna kepada orang lain.”





HINDARI TABIAT SUKA MENGKRITIK, MENCELA ATAU MENGANGGAP REMEH

Orang pasti tak suka kalaw kelemahannya di ketahui oleh orang lain. Apatah lagi kalaw kelemahan dia tu cuba untuk dipertikaikan dan dimalukan. Semestinya kalaw hangpa terus dengan tabiat ini, ia akan membuatkan diri hangpa akan dibenci dan merenggangkan hubungan hangpa dengan orang lain.






BERSIKAP TEGAS

Orang yang disukai, bukanlah orang yang jenis berkata YES sentiasa.. Hangpa kena tegas untuk kata NO kalaw hangpa rasa benda tu tak betol ataw tak sepatutnya dilakukan. Jangan takut untuk berbeza pendapat dengan orang lain selagi pendapat tu tak timbulkan apa2 konflik. Sikap macam ni akan lebih dihargai.






LAKUKAN APA YANG HANGPA NAK ORANG BUAT KAT HANGPA

Apa yang hangpa maw orang lain buat kat hangpa, hangpa kena start dulu buat benda tu kat orang lain. Contohnya, kalaw hangpa nak orang lain hargai hangpa, hangpa kenala hargai orang lain dulu.






CINTAILAH DIRI SENDIRI

Terimalah diri hangpa seadanya. Improve diri hangpa untuk jadi yang terbaik jangan sekadar Yang Ado jer.. Ingat, semakin hangpa menyukai diri sendiri maka semakin senang lah untuk hangpa menyukai orang lain. Bila hangpa dah start menyukai orang lain maka lebih senanglah untuk hangpa disukai oleh orang lain..








psssttt : Sila amalkan tips2 ni kalaw hangpa nak jadi fofular and disukai ramai okay.. Kalaw hangpa jenis yang suka dibenci and tak suka dunia kefofularan ni, sila abaikan tips2 diatas.. ;)




15 ulasan:

::FAIZ:: berkata...

muka ko kan ada iras2 muka si Ijoy Mari Menari

Cik tikah berkata...

bila masa jadi pakar motivasi? hehe...

ZWAN SABRI berkata...

Faiz Farish : yeke? Naseb baek muka ijoy tu handsome... Thanks naa.. *blushing

ZWAN SABRI berkata...

areteacar : sejak dalam perot ibu mengandung.. ;)

Sandra Azwan berkata...

Bagus entry nie.....;-)

Tanpa Nama berkata...

betul2!
setuju sgt2!!!

ZWAN SABRI berkata...

SandraAzwan : Thanks sebab sudi memuji.. :)

ZWAN SABRI berkata...

Umar@Lelaki Ini : haha.. thanks.

Sha Shakina berkata...

i setuju. :)

ZWAN SABRI berkata...

Sha Shakina: thanks naa.. ;)

iRfan Johan berkata...

give and take..more u give more u get~!

noa berkata...

weiii apsal aku nye comment tak kua. ni aku confuse ni

noa berkata...

erk kluar la pulak, aku testing je tadi sebenanya.

noa berkata...

dah ar malas ar aku nk comment dah, nanti ko kate aku concur space ni pulak (aku rasa pelik ar...aku rasa mcm aku dh telebih sudah =p)

Unknown berkata...

wah...bagus jugak entri ni zwan, nanti aku praktik kan