Pages

Sabtu, 16 Julai 2011

Lelaki Gemuk Sperma Sikit


Alahai, ingat tak dulu aku penah buat entry tentang jangka hayat orang gemuk ni pendek kalau nak dibandingkan dengan jangka hayat orang yang berbadan normal (klik sini kalau nak baca). Kini ada satu lagi berita buruk kepada orang yang berbadan gemuk dan obes ni terutamanya lelaki. Apa berita buruk tu? Seperti yang tertera kat tajuk di atas, sperma lelaki yang berbadan gemuk dan obes ni sikit. Betul ke?



Yeah! Berat badan juga sebenarnya mampu mempengaruhi kualiti dan penghasilan sel sperma. Seperti apa yang aku baca dalam akhbar Kosmo, sebuah penelitian yang melibatkan 1,940 lelaki, para pengkaji mendapati lelaki gemuk juga memiliki jumlah sperma yang sedikit. Para pengkaji mengumpulkan contoh sperma sukarelawan, kemudian mengukur indeks massa tubuh (IMT) mereka sebagai indikator kegemukan, Makin tinggi berat badan berlebihan, makin rendahlah kualiti spermanya.



Menurut Pengarah Saintifik di Eylau-Unilabs, Paris iaitu Paul-Cohen Bacrie, Kegemukan akan menyebabkan modifikasi karakteristik sperma yang disebabkan gangguan hormon sehingga membuatkan kualiti, jumlah dan keupayaan sperma untuk hidup berkurangan. Lelaki gemuk akan memiliki jumlah sperma 10 peratus lebih rendah, sementara lelaki obes jumlahnya 20 peratus lebih rendah. Jadi, kepada lelaki2 yang sayangkan kualiti sperma dan pada masa yang sama memiliki berat badan yang berlebihan, Silalah berdiet okay.. ;)





Pssssttttt : Tahniah diucapkan kepada mereka2 yang telah berjaya ditawarkan Ijazah oleh UPU di IPTA2 seluruh Malaysia pada 15 Julai lalu.. Kepada yang tak berjaya, takpa, mungkin rezeki anda di tempat lain.. ;)


46 ulasan:

Nur Ayuni berkata...

yeah! ini fakta. dan penghasilan sperma pun tak kuat. sperma lemah. jadi, elak gemuk wahai lelaki:)
eh, wanita pun sama juga.hihi :)

sara zainol berkata...

haha.. cam ne nk dpt ank byk2 cam nie lau lelaki makin gemuk.. umm
lau yg sedang2 xppa kn? hehe

zezolla_atin berkata...

jaga la badan masing-masing kan . majulah sukan untuk sperma kuat . ahaha

zizidiazora berkata...

difahamkan juga nafsu seks juga akan menurun dikalangan lelaki yg berbadan gemuk. entahlah tunggu zwan kaji perkara ni.

Razman Kamarudin berkata...

aik? perempuan je yg byk komen? ades~ wan~ sila beri perhatian... wakakaka...

Fezul Fadhley berkata...

komen2 di atas sgt menakjubkan.. hehex...

Nurasyiqin berkata...

bukan tu ajer..gemok ni bnyak masalahnyer..sakit jantung la, diabetic la..emosi pun sme sebab kdg org gmok ni merendah diri..jadi moralnyer kawal la BMI kita..he3

Nurasyiqin berkata...

alamak,uper nak ckp,mekacig singgah n polo blog edennn !! =D

luqman zakaria berkata...

grrr,,

saiazuan berkata...

nsb aku kurus.. huhu

Professor Severus Snape: "We've kept him alive so he can die at the proper moment." http://eleventx.blogspot.com/2011/07/movie-review-harry-potter-and-deathly.html #HarryPotter #HP7

lynda salim berkata...

alamak . kena cari bf kurus ke ? hahahah ;p

lelong kerusi murah2 je .

aiman fanboy k-pop berkata...

oopppsss!!!!!!!mujur saya tak gemok cam aym daging..hahaha!

amir aizat berkata...

nasib baik tak gemok,haha

~SaL IjOu~ berkata...

abesla sume laki gemuk pakat nak diet lepas ni ;p

aiman fanboy k-pop berkata...

saya tak perlukan diet....hahaha...makan banyak pon,still maintain.,...

::FAIZ FARISH:: berkata...

nasib baik aku kurus

khairul berkata...

aku kurus ja ..so ? hehe

hyz berkata...

nasib saya x gumuk...

Aimifiqa berkata...

oh gosh. hhee. habisla sape yang bbdan besar. sperma tak aktif. hehe. nnt produktiviti pun kurang. hehe.

p/s : boleh je kalo nak join blogger perak. hehe

Fathiah Hamim berkata...

jadi jagalah pamakanan anda! =D

abghani berkata...

yr blog hv a good info..truskan.
sesekali layari my blog..bilpahatberbunyi-abghani.blogsport

Cik Ceria berkata...

sila berdiet cepat2 wahai si lelaki yg ase bdn nye chumel + sihat tu..hehe

♥ adlin roshaida ♥ berkata...

fakta menarik :)

teha berkata...

hoho.. lps nie rmai laa lelaki kne diet.. hehe ~

FarHANa aZwA berkata...

hahaha......nice entry...compom laki2 yang bce entry nie berdiet 12 bulan...haha...jgn berdiet sampai kurus cekeding sudahhhh.....teett....

iekasub berkata...

really? susah la untuk orang gemok..hmm

i'm ezza haniza berkata...

huiyooooooo;...pusat dia!

Hidayat MY berkata...

akkakaka..
amalkan gaya hidup sihat
*tetiba iklan

miss.eka berkata...

huwahh, taknak lah laki gemok. hahahaha. :)

~~Ticer Wann~~ berkata...

oops.. bahaya gak ehh gemok2 ni... haishhh risau.. cewah tetiba.. ;)

Liyana Zahim berkata...

Tp nape laki mkn lame da kawen mkn gemuk mkn rmai ank2? Hahahaha~ Seriau tgk pic mamat atas tu.. Pehhh!

GaRy™ berkata...

aq kurus!!!.. wahai pompuan kat luar sana, aq banyak sperma~.. XP

Mohd Khairi Khadzir berkata...

haha.. aku xgmok ... hikhikhk

rafi berkata...

Info yang menarik ...BMI aq ok <25....

PeRmAtA bIrU berkata...

pernah dengar gak info nih... huhuhu... tp semua tu kuasa Tuhan.. kadang2 yang kurang kualiti nih la.. anak2 ramai... huhuhu.. :) tapi kalo jumpa doktor pon.. nak kawen.. doktor suh diet tak kira laki pompuan... supaya senang memiliki zuriat.. rezeki tu di tangan Allah... kita cuma berusaha dan berdoa...

iKhRam berkata...

selalu juga terdengat fakta ni.. jd, menjaga kesihatan tubuh badan dan menjaga berat badan tu sgt penting..

tp kalau orng kurus cam kita nie?? apa kes/ hehehe

Eazy Izzuddin berkata...

oh lepas ni tak boleh obese sudah..
xD

h A n Y S berkata...

tapi kan, aku tak tau nape aku suka tgk laki gemok, comel kot, heh heh heh heh heh heh..:D

Shuk_ArChie berkata...

Memang bahaya bila "gemuk" semua aspek nampak buruk termasuklh kesihatan... tetapi bukan aspek nilai personaliti la.. hehehe nice entri!

SyedMuzzamir berkata...

saya bangkang yang arif ..
haha .. nanti saya buktikan bila saya kahwin .. hehe

Muhd Aizie berkata...

Orang kurus banyak sperma la! haha . sukanya jadi kurus ;)

Adzriel @ Liza AB berkata...

tak pelah sikit pun asalkan berkualiti. Ni takut banyak je tapi satu pun tak sangkut jadi anak...ha.. masalah jugakkan. makan bawang lebih kasi pekat..he..he.. tapi badan berbau le nanti. kuruskan badan supaya tenaga pun lebih. citer panjang nanti susah pulak.

Tanpa Nama berkata...

hmmm org kampung aku ramai lelaki yg berperut buncit dan gemuk.. yg sorang tu anak 9, yg sorang lg anak 14.... aq rasa ramai jugak lelaki gemuk yg subur... x semestinya kajian tu tepat 100%

Tanpa Nama berkata...

tp pakcik gemuk sebelah umah aku tu bukan main ramai anak dia... lemas aku tgk bini dia asyik beranak jer tiap-tiap tahun .. ha ha x makan saman agaknyer....

keriang dot berkata...

saya gemuk tp dah ada anak

Syaiful Izwan berkata...

zwan, production of sperm is caused by lots if factor..
Aku ada summarize dalam belog aku..antaranya genetik, hormon, seks, urat, senaman telampau, obesiti, dadah, makanan,penyakit dan banyak lagi
Meh la datang melawat kalau rajin
http://infoaday.blogspot.com/2013/04/punca-lelaki-tidak-subur.html