Pages

Ahad, 31 Julai 2011

Asal Usul Kaca Mata Hitam

Abaikan model kaca mata hitam pasar malam kat dalam gambaq ni sebab gambaq ini sekadar hiasan, HEHE..





Pada masa kini, boleh dikatakan bahawa kaca mata hitam atau dikenali juga sebagai Ray Ban ini merupakan aksesori wajib yang perlu ada baik lelaki mahupun perempuan untuk menyerlahkan lagi penampilan mereka agar tampak lebih bergaya,bermutu dan unggul. Jadi, tidak hairanlah jika dalam dunia blog Malaysia ini pun banyak contest yang melibatkan kaca mata hitam diadakan. Selain itu, tidak kurang juga ramai yang mengenakan kaca mata hitam di atas faktor untuk melindungi mata daripada sinaran pancaran UV. Tetapi persoalannya, dari mana datangnya asal usul kaca mata hitam ni?



Sebenarnya, kalau ampa semua nak tau, asal usul kaca mata hitam ini datangnya daripada HAKIM. Ek eh, ini bukan orang yang bernama Hakim tapi ini Hakim yang ada kat dalam mahkamah. Ya, pada zaman dahulu sebelum kaca mata hitam menjadi aksesori untuk kelihatan lebih bergaya dan juga berfungsi sebagai penghalang sinaran UV, Hakim di mahkamah terlebih dahulu telah memakai kaca mata hitam. Mesti ampa tertanya - tanya kenapa Hakim pakai kaca mata hitam dalam mahkamah pulak? Dia nak bergaya ke? Ada sinaran matahari ke dalam mahkamah?



Okay, sebetulnya, hakim memakai kaca mata hitam adalah untuk menutup ekspresi pada mata beliau ketika menyoal siasat saksi sewaktu proses kehakiman sedang berjalan demi untuk berlaku adil. Tetapi itu zaman dahulula sebelum berlakunya perubahan demi perubahan tentang fungsi kaca mata hitam menjelang abad ke-18 sehinggalah sekarang. Zaman sekarang ni ada lagi tak hakim yang pakai kaca mata hitam? Rasanya Norman HAKIM jela kot yang pakai kaca mata hitam, HEHE..



38 ulasan:

ZackJ berkata...

kawan kalau beli cermin mata hitam, guna 3-4 aje, pastu jadi hak milik anak2 kwn..

syazen berkata...

walaupun pasar mlm tp ttp jadik model jugak ea ..

Syahir Ramli berkata...

crmin mata hitam yg ade gne bpe kali jek..last2 jd pusaka kt umh...haih la..

myravea berkata...

hehe..xpnah ade crmin mata hitam..huuu

btw, nice blog, keep on blogging org utagha!hehe..

shafmechy berkata...

sy pernah ada kaca mata hitam..nk try la..bleh jadi hakim =P

Aimifiqa berkata...

jarang pakai cermin mata. hihi. baru tau psal hakim tu. hii

iKhRam berkata...

oo.. ye ke/ terkejut pulak hakim boleh pakai spec.. huuhu

norman hakim pun tak nak pakai spec, al maklumlah kes khalwat mereka dah ditolak.. hahaha

alif haris berkata...

hahahha .. norman hakim pakai la :D
hakim skrg dah bersara pakai rayban dah haha

aiman fanboy k-pop berkata...

thank sharing!!tak minat pakai spek mata hitam...haahaa...

luqman zakaria berkata...

biaq betui zwan! aku baru tau nih...hehe :P

Eddy Dce berkata...

haha...x sangke pulak ak hakim yang mula-mula pakai spek mata....tapi model spek mata kat atas tu smart bro...haha...

Dhiya Fariza berkata...

I never know. thanks for da info zwan!

Nurasyiqin berkata...

owh..gitu upenyer asal usul spek mato hitam..tapi skung da jadi len dgn niat asal ia diperkenalkan..eh samala..melindungi mata tak kisahla dr apa pun..=D

jom baca kisah rasukan di dewan bersalin.=D

Rizal Murad berkata...

Tgok gambar ingatkan Aliff Aziz td..Haha..Hmm btol gak pakai spec hitam leh tutop ekspressi muka..Tapi baru pernah dengar pasal hakim ni..Nice info..huhu

PeRmAtA bIrU berkata...

hahahah.. ya.. norman hakim jer yang pakai... ooo... maknanya sapa yang pakai cermin mata hitam nih, suka melindungi ekspresi mata la??? tapi serius,kalau orang pakai kaca mata hitam cakap ngan saya.. saya nanti wat tak tau jer.. sebab x puas la cakap x pandang mata.. tak turun ke hati..huhuhu..:)

Ezay Hadry berkata...

ezay tak pakai sangat pun kaca mata hitam..hahaha tapi pakai bila sakit mate la..teringat masa trial pmr..hahahah

blog-tips-kurus berkata...

Yang Arif Tuan Hakim yang pakai wig tu ke? oooo...

ZORA berkata...

baru tahu..sebelum ni tak tau pon..:)

miss Fyqa berkata...

ohh. cam tu erk..

skg ni,speck hitam pelengkap gaya.. cewahh

Awan berkata...

patut la norman hakim suka pakai cermin mata hitam

nurAMALLINA berkata...

hensem aih model kaca mata hitam di atas. haha

-ytazzi- berkata...

0wh...igt hakim pkai sbb x ma0 tg0k muka pesalah.....bru ku ta0....

Fathiah Hamim berkata...

ada 4 sunglasses tapi pakai nya tak. sebab makin takut nak pakai yang murah punya. hehe

Mohammed Faizal berkata...

ooowh...cam tu ea. Hakim memang kene pakai spek itam. pas ni sape yang namanye hakim nak tak nak kene kene pakai gak...aku tak boleh pakai, tak nampak.haha

sara zainol berkata...

Ic, hakim ke yg mula2 pakai ray ban nie.. umm bru la sara tahu.. ^^

Anif Abdullah| AA berkata...

Ouh begitu. Tapi anif tk suka pakai kaca mata hitam..haha ,tengok orang lain leh la. ^^

zizidiazora berkata...

cuba kalu skrang HAKIM pakai spek itam waktu tengah kendalikan kes. mesti org len kata HAKIM tu giler sabb pakai spek itam dalam court. hehehe......

Siti Nurazlinda berkata...

dah tanya kat hakim hakim sedunia ehh ? hehe , best entri !!

linda teringin nak pakai kaca mata hitam tapi mata ni hanya layak pakai kaca mata putih sebab dah rabun . :p

Hidayat MY berkata...

muahahhaa..bergaya sungguh hakim dahulu kala..nasib bek aku x sesuai pakai spek itam ni..ekekek

amni azmira berkata...

herann tgok org len oke je pkai spek mata hitam tapi saya.....

iekasub berkata...

info menarik! tapi malangnya saya still x boleh pakai sunglass sbb pakai spek..huu

Nor Shazana berkata...

sy tak pernah ada kaca mata hitam pun. kaca mata rabun tuh banyak lah. hehe.

amir aizat berkata...

baru tahu jugak,huhu

Mr iz berkata...

he he he asalnya gitu ye... he he he... norman hakim dan jangan di lupa model tu pun sama gak gitu... he he he he

ZaNa aDieyZa berkata...

oooo... begitu kisahnya.. baru tau.. akk selalu pakai carmin mata hitam utk cover mata dari sinaran matahari jer.. bukan sbb nak bergaya pun.. huhuuh

suesue berkata...

nice info..oh ray band band band

::FAIZ FARISH:: berkata...

Selamat Berpuasa
Semoga Ramadhan Kali ini Lebih Bermakna

zati embong berkata...

wah..baru tahu,rupanya cm2 eh.hihi