Pages

Sabtu, 23 Julai 2011

Dulu Lelaki Tapi Kini Wanita?



Kalau Pondan atau MakNyah menukar jantina depa disebabkan kerelaan diri sendiri, tetapi ini lain pulak kesnya apabila penukaran sifat lelaki kepada wanita ini berlaku tanpa kerelaan diri sendiri. Pelik je bunyinya kan? Haa, inilah dinamakan Pelik Tapi Benar.



Macam mana lelaki boleh jadi wanita pulak kalau tanpa kerelaan tuan punya badan? Okay, kalau ampa nak tau, air bersih yang kita minum menggunakan bekas plastik yang mengandungi bahan kimia Bisphenol A (BPA) dan Nonyphenol mampu menjejaskan kesihatan dan juga boleh menggangu sistem hormon. BPA dan Nonylphenol dikatakan lebih berbahaya terhadap lelaki kerana ia boleh menukar ciri lelaki kepada ciri wanita. Selalunya, plastik yang mengandungi dua bahan kimia ini ialah plastik yang kuat dan tidak rapuh seperti botol susu bayi dan seangkatan dengannya.



Struktur molekul BPA dan Nonylphenol hampir menyerupai hormon yang terdapat dalam tubuh manusia. Jika manusia minum air menggunakan bekas plastik yang mengandungi BPA dan Nonylphenol, dua bahan ini akan menghapuskan hormon manusia sedia ada. Selain itu, jika seorang ibu minum bahan BPA dan Nonylphenol dan kemudian menyusukan anak lelakinya, bahan tersebut akan berpindah ke dalam tubuh anak lelakinya. Secara tidak langsung, anak lelaki tersebut akan bertukar kepada ciri kewanitaan apabila dewasa kelak.



Berpandukan kajian di Tasik Apopka, Florida, Amerika Syarikat mendapati seekor buaya jantan yang terdedah kepada kedua-dua bahan itu akibat pembuang plastik di tasik tersebut telah bertukar secara perlahan menjadi buaya betina. Tambahan lagi, berdasarkan Kajian pada tahun 1999 di Scandinavia pula menunjukkan ramai belia lelaki yang berumur 18 tahun secara perlahan memiliki sifat kewanitaan disebabkan kekerapan mereka terdedah kepada dua bahan tersebut. Jadi, kepada kaum2 lelaki, AWAS! Golongan Ibu2 juga kena take a note sebab anda jugak boleh menjadi punca kalau anak lelaki anda berubah ke arah ciri2 kewanitaan.. ;)



56 ulasan:

.diannorhayati. berkata...

omg! really? opss need to be more careful after this. thanks for this entry :D

Hanis MY berkata...

ye ke zwan, bahaya gak eh cmni, wah2 lupa nak tegur header baru vassss!

amir aizat berkata...

tq info!

Fakhrul Izzat bin Ahmad Shukri berkata...

info yg berguna~ :) bahaya jugak bekas2 plastik nie.

p/s: mana hg ambik gambaq tu ? stylo ah ! hahhaha

PeRmAtA bIrU berkata...

lagi maklumat yang baru dari zwan... lorh ya ke??? kalau gitu, adakah sotong yang terlalu ramai sekarang nih berpunca dari kimia tu??? adoi... kat pompuan dia x efek la plak kecuali ibu mengandung.. hahhah..:)

miss Fyqa berkata...

err. bahaya ni, thanks share info :)

Aimifiqa berkata...

eii. takutnye. thanks for sharing :)

Syaz Liyana berkata...

wah..mnakot kan la gurlz2 ni..haha

Razman Kamarudin berkata...

boleh x aku bg statement: "aww... x rela i..." hahaha... so,semua org minum r air kotak byk2 @ bawalah tempayan korg kalo mau minum... hahaha... thanks hazwan for this article... this really good in4...

princessFZ berkata...

OMG seriously??? gilaa ahh. thanks for sharing :)

Cik Ceria berkata...

tp nape asyik plastik dperslhkan ?

NADIAH KZAMAN berkata...

bahayaa nyaa..!! mcm ni, kene hati-hati la esp abg n adik laki2 minum air mineral..hehe

aiman fanboy k-pop berkata...

oopppsss!info menarik !!
tak pernah terpikir pon selama nih....!!!!!hhhrrrrmmm.....

h A n Y S berkata...

bio betik?!

zizidiazora berkata...

wow...very good info..takut plak nak minum dalam bekas plastik lepas ni.

iKhRam berkata...

adoi.. bahayanyer.. abis tu, nak simpan air kat mana pulak yer?? hehehe..

itulah bahayanyer bahan kimia ni.. nampak mcm bermanfaat tp ada kesan buruk..

sara zainol berkata...

sgt menakotkan.. ! kiranye nt da ssh la nk mencari perempuan tulen kn wak? hehe ^^

suesue berkata...

dgar kat pondan mesti jeles,diorang bt operation ribu2 ni free je btukar jantina..ekeke

::FAIZ FARISH:: berkata...

bahaya o

akoo pae berkata...

uuu..seremm~~
huhu
takot dgar..

hyz berkata...

x ley blah tgk pic atas tu.. lg2 yang pakai cili.. hahhaa... gud info beb

Ezay Hadry berkata...

nice info ni..ezay tak plak tau smpai camtu sekali..thanks for sharing

umm header baru gak ye..hehe tak perasan..nice2 sgt

Awan berkata...

da macam doktor sakit tuan da ko ni...haha

khairul berkata...

huh bahaya nih

aqmalazmi berkata...

WEyyyyy aku p kelas dok bawak air botol yang dok guna botol plastik berulang rulang kali wey.ehmm cam ne nie? -.-"""..

Anne Nurain berkata...

berhati-hati la wahai lelaki..
ngeh3x...

kiz berkata...

thanks info yg bagus..cam ni tak nak lah minum susu dalam botol lagi..hehe

Ayie a.k.a Nyei berkata...

yang diorg pegi menggedik pakai bra tu pasal ape plak hahaha

Rizal Murad berkata...

Fuyoo bahaya!!Minum air kotak je lepas ni..hehe..

tia @ Ini Kisah Tia berkata...

mak oihhhh . macam tu aje boleh tukar jantina ?? bahaya2 ..

Nurhafizah Mohd Noor berkata...

ngeeee ~
mcm2 btol la . HAHA !
hanya sebb plastik pon bleh bertukar .
tq for info .

cik tikah berkata...

reallyyyyy??? uhh!!

Syahir Ramli berkata...

bahayenye....x rela mak!

fatin hanani berkata...

betul ehh??
fatin kureng faham la air bersih dari botol macam mana??
hehe

@in k@tie berkata...

biar betik???

~~Ticer Wann~~ berkata...

uik... takotttt....

Umie Artoqiemie berkata...

wow. menarik sungguh. hahahahaha!

ZWAN SABRI berkata...

Diannorhayati : Be aware naa.. ;)


Hanis My : Mmg bahaya.. ek eh, header tu dah beminggu dah.. baru prasan ke? HAHA


Amir Aizat : Oriteeeeeee.. ;)


Fakhrul Izzat : Gambaq tu aku mintak kat tokwan google la.. HAHA


Permata Biru : Maybela kowt.. kesian kannn.. HUHU

ZWAN SABRI berkata...

Miss Fyqa : Mmg bahaya.. oriteeeee.. ;)


Aimifiqa : Kalaw takut, sila la elak dr guna plastik yang mengandungi 2 jenis bahan kimia tu k.. ;)


Syaz Liyana : Menakutkan? Gurlz2 tu chantek apa.. HAHA


Razman Kamarudin : Auw! I lagi tak rela la nokss.. HAHA


PrincessFZ : tula.. mmg gila kann.. HAHA

ZWAN SABRI berkata...

Cik Ceria : Sebab plastik mmg bersalah.. HAHA


Nadiah Kzaman : Rasanya plastik botol mineral tu okey kalau guna skali dua jer.. yang slalunya mengandungi bahan kimia tu plastik yang kuat n tak rapuh.. macam btol susu and btol2 yang bebudak slalu bawak p skolah tuu..


Aiman Fanboy : Skarang dah terfikir? HAHA


Hanis : Betiklaaa.. HAHA


Zizidiazora : Plastik laen bahaya jugak tp x sebahaya plastik yang keras n x rapuh tuu..

ZWAN SABRI berkata...

Ikhram : Biasala tu Am.. setiap menda pasti ada buruk dan baiknya.. ;)


Sara Zainol : Tula pasai.. silap aribulan terkawen dengan perempuan jadian.. HAHA


Sue Sue : Tula pasai.. leaps ni jangan tanya pasaipa kalau ramai pondan yg beli btol plastik banyak2.. HAHA


Faiz Farish : Tawu xpa.. HUHU


Akoo Pae : Klaw takut, berhati-hatila dan say no to plastic.. ;P

ZWAN SABRI berkata...

Hyz : Awat? Hang bekenan ka kat orang yg dalam gambaq tuu? Nanti aku boleh tolong rekemenkan.. HEHE


Ezay Hadry : Skarang dah taw kan? AWAS! erm, nak kata baru x baru jugaklaa.. dah beminggu dah guna header nii.. HAHA



Awan : Tula pasai.. aku rasa aku sepatutnya amek kos sakit tuanlaa.. bukan pentadbiran.. HAHA


Khairul : Tawu xpa.. HUHU


AqmalAzmi : Abehla hang.. x lama lagi la tuu.. HAHA

Afikah Aziz berkata...

bahaya tol,seram dgr >_<

ZWAN SABRI berkata...

Anne Nurain : Tula pasai.. pompuan pown kena hati2 jugak.. terutamanya si ibu.. HUHU


KiZ : Bestu nak minum susu kat mana plak? Teeetttttttt.. HAHA


Ayie aka Nyei : Sebab depa rasa chantek pakai lagutu kowt.. HAHA


Rizal Murad : Bagus2.. lagipown kotak x bahaya kepada alam sekitar.. ;)


Tia : Tawu xpa.. HUHU

ZWAN SABRI berkata...

NurHafizah Mohd Noor : Dalam dunia lani, nothing impossible.. HUHU


Cik Tikah : Yup! HUHU


Syahir Ramli : Mak lagi tak rela nookkss.. HAHA


Fatin Hanani :Air bersih yang didalam botol plastik yang slalunya mengandungi bahan kimia tu plastik yang kuat n tak rapuh.. macam btol susu and btol2 yang bebudak slalu bawak p skolah tuu..

ZWAN SABRI berkata...

Ain katie : Betiklaa.. HAHA


Ticer Wann : Ticer takut, zwan seribu kali lg takut.. HUHU


Umie Artoqiemie : Menarik? deritalah.. HUHU


Afikah Aziz : Mmg bahaya n seram.. crita Jangan Pandang Belakang pown x seram macam nii.. HUHU

zati embong berkata...

info menarik ni zwan.

Ariz Abdullah berkata...

lupa sudah term2 chemistry..lama sudah ku tinggalkan...certain chemicals memang berbahaya pada manusia...tak dinafikan...

Fathiah Hamim berkata...

bukak2 nampak gambo tuh, tersembur air okay.

tak terpk pun pasal benda neh. good one!

FarhanahAdzlan berkata...

biaq betiq..haha..thankz for sharing this info..=)

GaRy™ berkata...

uih.... tak terpikir lak boleh jadik camni!! mak aq ada minum ke tak yer menatang tuh?.. huish.. nak kena tanya mak ni.. hehe~..

Najla Aklili berkata...

eh , betul ke benda ni ? tak terfikir lah pulak semua tu .

nursyamime berkata...

siyes!!homaigot.
berhati2 lah semasa memilih brg.
klu slh plih auuww jdiknye..
huk3

amna berkata...

adui, bahaya ni..

bedpet berkata...

peh. bahaya betul ni.
btw, buaya jantan yg terdedah kat bahan tu boleh bertukar jadi nyah tak? ekeke ^.^

Atiqah Wadiah berkata...

pompuan mmg tanpa segan silu tunjukkan kasih syh..hehe ^^