Pages

Rabu, 3 Ogos 2011

Sila Duduk Rapat2, JANGAN Duduk Renggang2

Ek eh, bukan duduk rapat2 macam gambar kat atas ni,



TAPI




Sila duduk dan berdiri rapat2 macam gambar kat atas ni.. Ni barula betoi.. :P



Haa! Apa yang aku maksudkan tentang duduk rapat2 ni ialah berkaitan dengan saf kita sewaktu solat jemaah. Almaklumlah, sekarang kan bulan ramadhan, jadi setiap masjid pastinya dipenuhi dengan kaum muslimin dan muslimat untuk solat berjemaah, tak kiralah solat fardhu ke, solat tarawih ke, atau sewaktu dengannya. Bukan apa, ada jugak segelintir jemaah yang suka merenggangkan saf ketika solat, kononnya nak lebih selesa. Tapi tahu tak, ampa telah kerugian sesuatu?



Merenggangkan saf bukan hanya melambangkan sebagai perpecahan umat, tapi turut kerugian dalam mengembalikan cas yang diperlukan oleh badan. Cas apa? Okay, sebenarnya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam proses pembakaran tenaga seperti berkerja,beriadah dan sebagainya, sudah pastilah banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan akan menyebabkan kita berasa letih dan lesu selepas melakukan kegiatan seharian. Sebab itulah kita perlukan keseimbangan semula cas2 tersebut di dalam badan kita. Salah satunya dengan merapatkan saf ketika solat berjemaahla.



Berdasarkan sebuah kajian yang dilakukan oleh seorang professor fizik di Amerika Syarikat, beliau menemukan bahawa ketika solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan yang dianjurkan ketika solat berjemaah itu mempunyai pelbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan di kanan kita, akan menstabilkan kembali cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan – sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita. So, ketika solat jemaah tu, silalah rapat2kan diri anda dengan jemaah yang lain okay.. ;)



45 ulasan:

Awan berkata...

yup...jom solat...hehe

sara zainol berkata...

Alhamdulillah, berasa tenang selepas menunaikan ibadah terawih td.. :) dlm kedudukan saf yg rapat,kita juga dpt mengeratkan tali silaturrahim :) cas cas positive sedang bersatu dlm bdn kita jg :)

Fathiah Hamim berkata...

haha tengok tajuk dah agak pasal solat. rapatkan saf! =)

miss Fyqa berkata...

hope belia2 di Malaysia tak lupa nak pi terawih.. :) Insyaallah.

cucu umie berkata...

serius memang bnyk fadhilt jika kita dpt rapatkan saf..tpy ayi tgok sekrng ad juga renggangnya..kalo rapat grenty dia injakkan diri sikit..aishhh

PeRmAtA bIrU berkata...

ya betul tu.. banyak sebenarnya kebaikkan solat jemaah ni.. bukan sekadar pahalanya besar... sebenarnya Allah menyuruh kita melakukan kebaikkan dan ibadah dengan punya alsan.. semua untuk kebaikkan hambaNya... islam terlebih dulu tahu segala fungsi saintifik sebelum sainstis wujud lagi..:)

han yul lee berkata...

terbaiklah kau... :)

suesue berkata...

thanks for the info..tak tau pulak pasal cas2 tu smua..btw,slmat berpuasa utk tuan blog :)

Atika Farha ;D berkata...

hihi.. bgs entry ni :) sukaaaa. ps, ramai peminat nmpk. hihiii

Dhiya Fariza berkata...

Nice information zwan. Good entry :)

Dhiya Fariza berkata...

Nice information zwan. Good entry :)

~..Lesung Batu..~ berkata...

nice entri~~~ =) selamat bersahur..heehhe

NadiRah berkata...

betul2...
susah nk luruskn saf..
ada yg kedepn...
ade yg kblkng sket...
nk tegur org tua..
cuak lak..huhuhu

AfiekJibril berkata...

betul2..selalu tgk org saje jarak2 kan saf..tulah kalo sekarang nmpk org tak rapatkan saf kena rajin2 bertegur...

Anif Abdullah| AA berkata...

Ouh..thanks Zwan.. itu sebab kita rasa segar je lepas balik solat kan..^^

Miss Lalunn berkata...

info yg baik tok di buad pada solat terawikh esok ;) thanksss :D

Ezay Hadry berkata...

jom penuhkan saf depan..jom penuhkan masjid..tp bukan hanye bulan puasa

Nor Shazana berkata...

betol2. sembahyang memang kena duduk rapat2. :)

ila berkata...

nice n3.
baru tw knape kene rapat2 mse smyg jemaah

Lea IsNaw! berkata...

betul2..
kenalah rapatkan saf tu, kalo renggang, putuslah ikatan

Liyana Zahim berkata...

Sbb tu la solat jemaah tu lg baik tp rmai yg tatau psl saf... Haaa bgus2 gtawu.. Hehehe..

::FAIZ FARISH:: berkata...

good info.. thanks

khairul berkata...

TQ Zwan !

ifwat berkata...

nice entry bro :)
masa bulan pose ni la kan nak tambah/tolak cas.. semayang terawikh 20 rakaat, lama sikit pertukaran cas tu berlaku.. hehee *pandai tak ilmu fizik aku

hyz berkata...

sila rapatkan saf ye....

s.y.a.r.q berkata...

itu lah zwan, selalunya bila kita nak rapatkan saf,org yg seblah kita pulak berdegil.(-_-)'

Ana Jannah berkata...

taw x pe. susa betol nak suruh raptkan saf...aihh...nak2 kalu golongan macik2...=,="

Cik Tetra berkata...

betul2..time tarawih tu..bile nak suruh rapatkan saf mesti susah..sume nak renggang2..

zizidiazora berkata...

Setiap pergerakan dalam sembahyang juga terkandung pelbagai rahsia. Lepas ni zwan mungkin boleh tolong bongkarkan untuk dikongsi dan renungan bersama. cepat zwan..gi tanya ustaz...

Fakhrul Izzat bin Ahmad Shukri berkata...

nice la zwan ! jom terawih sekali ! hee~

Syahir Ramli berkata...

haha..tjok ko kontroversi sgt..tp mmg btol pon...esp wktu trawikh...sboleh2 org nk renggang...sbb utame mayb panas kot...:P

Edy Fee berkata...

dah agak mesti bab terwaih...ayat n pic je wat kontroversi.hehe
panjang giler..letih baca..nasib baik benda ilmu.hehehe

IeDa berkata...

btul tu.. biasanya mmg ramai yg mcm ni.. lg2 kalo kt surau2 kt kg2..

Eddy Dce berkata...

yup..betul la tu zwan..memang selalu berlaku mende cam nih..susah nak rapatkan saf waktu sembahyang...

Edy Ramanov berkata...

wah, sangat menariklah info ni.

Ezzad Edzral berkata...

ouh..
info yg bermutu tinggi dan membawa kebaikan..
tahniah .. !!

RIAN berkata...

dah lama tak solat jemaah full 5 waktu. dulu masa kat hostel je.

~~Ticer Wann~~ berkata...

tapi tak ramai yang tahu kelebihan merapatkan saf.. kadang2 tu puas cuit suh dorang dekat ngan kita tapi dorang tak nak..sayang sejadah kot.. huhu... nice sharing zwan..

pudenz berkata...

LOL..
ingat lg galak kan dating2...
haha..
tarawih jommm..

nuna eiya berkata...

betol ! cekgu cheq nad un ckp cam 2,,hehe :D

iekasub berkata...

nice entry! suka3! :)

Amna.Qadeeja berkata...

haha sje je kan bg pix kontroversi

yer rapat2kan saf :)

slmt berpuasa ;)

Adzriel @ Liza AB berkata...

jom berjemaah

ZaNa aDieyZa berkata...

nice entry!!

Asma Ahmad berkata...

klu dikaji, mcm2 klebihan ibadat ni xkra rohani or jsmani. :)