Pages

Khamis, 4 Ogos 2011

Jin Islam Puasa Tak?

jin dalam gambar ni hanya ilustrasi jer okay sebab aku pun tak tau nak menggambarkan macam mana rupa jin ni



Sebagaimana yang kita ketahui, dikalangan manusia ada yang beragama Islam dan ada jugak yang kafir. Dan manusia sendiri jugak ada macam2 jenis bangsa di muka bumi ini. Begitu jugaklah dengan Jin. Jin juga terdiri pelbagai bangsa yang menggunakan pelbagai bahasa. Sesetengah daripada jin menganut agama Islam dan sesetengahnya lagi kafir. Apa yang menjadi tanda tanya aku, apakah di bulan ramadhan ini, Jin Islam juga turut berpuasa seperti yang dilakukan oleh manusia yang beragama Islam? Untuk mendapatkan jawapan, aku terus mintak pertolongan encek Google.



Ya! Jin Islam juga turut menjalani ibadah puasa sama seperti manusia. Tetapi biasalah, Jin Islam ni pun lebih kurang macam manusia jugak di mana ada yang berpuasa dan ada yang sengaja ponteng puasa. Kalau ampa nak tau, Jin Islam ni berpuasa macam manusia jugak di mana menahan diri daripada makan dan minum serta melakukan maksiat. Ini kerana, sejarah Jin Islam ini memeluk Islam setelah mendengarkan lantunan ayat-ayat suci al-Quran daripada Rasulullah, bukan daripada yang lain. Jadi, disebabkan depa belajar daripada Rasulullah, tentu puasa depa pun sama seperti puasanya Rasulullah iaitu tidak makan, minum dan melakukan maksiat sejak fajar hingga terbenamnya matahari. Ini bermakna, Jin Islam tidak diikat pada bulan ramadhan. Mengenai Jin kafir diikat ataupun tidak pada bulan ramadhan ni, itu aku tidak berapa pasti. Sorry ye.. ;)



62 ulasan:

Mohd Hazwan Hashim berkata...

wahh !!! gud info bro !! :)

i'm ezza haniza berkata...

so ,jin islam ni hidup mcm manusia la kan ?just tak boleh dilihat melalui mata kasar ? begitu ?

ZWAN SABRI berkata...

Hazwan Hashim : Thanks!


Ezza haniza : Yeah! tapi perlu diingat sekacak Jin adalah seburuk manusia dan sebaik jin adalah sejahat manusia.. ;)

Eazy Izzuddin berkata...

thanks for da info..
psstt..
gambar jin tu bila aku tgk seram pulak malam2 ni haha

Anak Ulu Cheka berkata...

selagi dalam agama islam x kira manusia ke jin ke

wajib berpuasa jugak :)

Fezul Fadhley berkata...

waaa... thanx... good info ZWAN!!

ZWAN SABRI berkata...

Eazy Izzuddin : Alaaa, chill la.. syaitan dan iblis kan kena ikat.. so kurang sikitla gangguan time malam2 nii.. HEHE


Anak Ulu Cheka btol tu btol.. dah nama oun Islam kan..


Fezul Fadhley : Oriteeeee.. ;)

cucu umie berkata...

ayie tidak tahu plak pasal jin islam pose ini.thnkx for the info..

luqman zakaria berkata...

wah...info bagus nih..tapi zwan..gambar tuh cam scary laa aku tengok!!!huhu

Cik Gee berkata...

semua ye pon makhluk Allah...

tgok gambar tuh malam2 mmg x best la..

pudenz berkata...

huhu..
marilah berpuase bramai2...
jgn ponteng..
puase penuh dpt duet raye(dulu2)..
^_^

Amna.Qadeeja berkata...

burukla gmbar jin tuh seram plk tngok lelama huuu

NadiRah berkata...

slmt berpuasa juga buat jin..


erk..tiba2 cuak lak bila zwan komen td...tibe2 teringt baby yg kudung sbb Dr salah injrct tu.. -.-

Eddy Dce berkata...

good info...yup betul la tu..jin islam pon berpuasa same seperti kita... :)

ZWAN SABRI berkata...

Cucu Umie : Tapi sekarang dah taw kan? oriteeee..


Luqman Zakaria : Mana scary.. lanikan bulan posa.. HAHA


Cik Gee : Tengok malam2 la best.. baru ada feel.. HEHE


Pudenz : kan best kalau sekarang pown macam tuu.. HUHU


Amna Qadeeja : Ek eh, tak bek ah cakap cam tuh.. nanti kalau jin baca komen awak ni camne? kecik ati dia.. HEHE


Nadirah : Saja jer zwan komen macam tu sbb nak takutkan Nad.. HEHE


Eddy dce : Tawu xpa.. ;)

Lea IsNaw! berkata...

hantu kak limah puasa tak?
hehe

kiz berkata...

menarik entri ni..u are the best brooOOooo

sara zainol berkata...

jin jgn ciptaan allah, setiap makhluk ciptaan allah diciptakan untuk beribadat kprnye.. :)

SMKNaning berkata...

setahu aku lah kan,apa yg aku blajar selama nie jin kafir memang diikat pada bulan ramadhan.

blog-tips-kurus berkata...

sejahat-jahat manusia=sebaik-baik jin..

khairul berkata...

jin tu mcm hantu kak limah

Afikah Aziz berkata...

eh sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia,cm xleh pakai la..kalau manusia yg jahat tu xpuasa dan melakukan maksiat nape jin yg baik tu puasa sedangkn sebaik2 jin adalah sejahat2 manusia adehhh,pening ika haihhh >_<

rasanya mmg xleh pakai la :)

Fathiah Hamim berkata...

alamak, maksudnya ada jin jugak la bulan posa? :{

Ezay Hadry berkata...

makhluk Allah semuanya tu..ada hikmah nye..rasanya jin kafir memang diikat la pada bulan Ramadhan..sebab syaitan kan jugak salah satu jin kafir..

lynda salim berkata...

tokojut den menatap pic jin kat atas nu . haishhhM : CARA ELAK MAKANAN KORANG DIMINTA ORANG LAIN :)

ZWAN SABRI berkata...

Lea IsNaw : Itu kena tanya sama hantu kak limah la samada dia jin islam ke kafir.. :P


Kiz : HAHA.. Tenkiu2.. ;)


Sara Zainol : Btol tu btol.. hanya Setan dan Iblis sahaja yang ingkar untuk beribadat.. huhu


SMKNaning : Btol la tu kot.. sebab tadi aku ada terbaca jugak yang jin2 yang menyesatkan jugak turut diikat.. wallahuallam.. ;)


BlogTipsKurus : Btol tu btol. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Khairul : Yeke? penah tengok rupa jin ek bro? HAHA


Afikah Aziz : Entahla.. Apa yang saya baca kat internet, kehidupan jin islam ini jugak seperti manusia di mana depa pown ada ulama2 dan ustaz2 depa jugak.. tapi apa yang penting, Jin jugak turut disyariaatkan untuk berpuasa.. puasa ataupun tidak depa tu, itu terpulang kepada depa sendiri.. sama macam manusia.. ;)


Fathiah Hamim : Nampaknya camtulah.. ;)


Ezay Hadry ; Tula pasai.. aku pun rasa jin kafir pun kena ikat tp aku tak pasti.. ;)


Lynda Salim : Tekejut ek? HAHA

Edy Fee berkata...

mmg tema islamic betul ang bulan ni na
ahaks..bgus2
hurmm bab jin ni aku mmg tatau la
haha tak penah jadi jin
kiki

Rizal Murad berkata...

Wooo..huhu..

Liyana Zahim berkata...

Zwan alwiz got a gud info..

Haa.. Krenye ade la jin yg ponteng pose, pose yangyok.. Herhehehe~

Diana @ bilakukatacinta berkata...

ooo....ye ke?..so, dia ada nakal2 cam kite jugak ke..??

ZWAN SABRI berkata...

Edy Fee : Harusla.. kata bulan ramadhan.. kenala islamik sikit.. HAHA


Rizal Murad : ;)


Liyana Zahim : Mestila ada.. HAHA..


Diana : Rasanya depa lagi nakal drpd manusia.. sebab tu asyik merasuk manusia jer,, HUHU

Phat berkata...

kadang2 manusia laebih dari jin sebenarnya..renung2 kan lah hehehe...tq dtg komen kat entry phat k...

NAZRUL AZAT berkata...

hmmm.... aku pon xtau psl posa jin mcm mana, cobe kamu kaji lg, heheeee

Mohammed Faizal berkata...

golongan jin ada difardukan puasa ke keatas mereka?

Edy Ramanov berkata...

baguslah info ni zwan. terbaik. tak pernah terpikir pun sebelum ni. tenkiu sebab kongsi ya.

::FAIZ FARISH:: berkata...

jin pun puasa..manusia plak, ada yg tak puasa

zizidiazora berkata...

Terbaca satu sumber mengatakan semua makhluk halus yang kafir samada syaitanirojim atau jin tetap diikat sepanjang bulan ramadhan.

thanks zwan berkongsi info yg cukup menarik.

ZWAN SABRI berkata...

Phat : yela kowt.. manusia pown ramai yang berperangai jin.. HAHA


Nazrul Azat : Daripada apa yg zwan baca, jin puasa macam manusia jugak..


Mohammed Faizal : Yup2.. sebab apa yang zwan baca, depa juga disyariatkan berpuasa macam manusia yang beragama Islam..


Edy Ramanov :Oriteeee.. ;)


Faiz Farish : Sma je jin ngan manusia. jin islam pun ramau jugak yang ponteng posa.. HAHA

ZWAN SABRI berkata...

Zizidiazora : Kiranya jin kafir pown diikatla kan? cuma jin islam jela yang tak diikat kan? kan?

hyz berkata...

gud info

Mah@mahu berkata...

Bagulah tak tahu lak ada jin Islam dan jin Islam puasa lah tu adakah jin Islam di sunatkan(khatan) seperti kita.

Abdul Farique berkata...

info yang menarik bro :D . lama tak singgah sini :DD

azana berkata...

yup betol2...sya penah dengar ceramah dr ustaz kazim elias...yang bezanya jin makan tulang, asap

iksharizan berkata...

eiiii, takot T_T

Awan berkata...

sejuk perut tengok entry hang skang ni...wakaka

Mrsfaizorworld berkata...

takutnya rupa jin klu macam tu... seram.. hu..hu..

ZaNa aDieyZa berkata...

seram tgk gmbr tu..

miss Fyqa berkata...

Info yg berguna..thanks Zwan..

err.seram tgk pic tu..


Berbuka dengan Kurma

HaNa Hani berkata...

uish baru tahu kowt jin pown pose!!
^_^

iekasub berkata...

oh diorg pon macam kita jugak la ea? baru tauu..huhu

tnZackJ berkata...

zaman skrg ni ramai org yg simpan jin, siap boleh seru lagi...macam2 hal...

yang lg dasyhat, nama jin pun dia guna...

lagi satu , jin ni kita dah tak boleh nampak sebab dia malu...alasan utama dia jd pemalu adalah manusia dah curi dia punya seluar..

aziekz berkata...

bgus info ni,,nice post..

cx's berkata...

nice info! cx tk pnh plak t'pk psl ni. siyesly. thanks sudi share! :) btw, psl jin kafir tu.. leh jengok kat Ramadhan, syaitan dibelenggu, tapi kita masih melakukan kejahatan .. :) student UiTM kan? jemput join segmen cx kat sini :)segmen cx's :geng UiTM by campus tqvm! :)

nazirah berkata...

wow kaji pasal jin ek bgus2.. first time dgr.. rupenye ada jin islam ek ;)

bella luna berkata...

entry yg menarik pasal makhluk Allah selain manusia,.Sesungguhnya tidaklah diciptakan makhluk selain untuk beribadat kepadanya,.

senyumSOYA berkata...

info y menarik...jin ni sama tak dengan syaitan? ^^!

Bella Bell berkata...

ok.. baru saya tahu.. tQ zwan :)

nurAMALLINA berkata...

nice :)

Saiazuan berkata...

jin bkn syaitan, jdi rsanya tak di ikat.. :)

ifwat berkata...

jin ponteng puasa, cool beb.. hahaha.. biasa dengar org je ponteng puasa..

PeRmAtA bIrU berkata...

wah perkongsian yang baik zwan... pernah gak baca tentang jin memeluk agama islam nih... hurm...