Pages

Selasa, 2 Ogos 2011

Senyumlah Sikit

Aiseyh, bila la nak dapat baby yang comey laguni, HEHE..


Sempena bulan puasa ni, pasti ramai yang agak lokek untuk menguntumkan senyuman di siang hari dengan alasan keletihan dan lapar. Tahula yang awak tu letih dan lapar, tapi tak salah kan kalau senyum sikit.. Ni asyik masam jer muka tu macam tak makan setahun.. Bukan banyak pun otot2 yang digunakan untuk senyum.. Lagipun senyum itu kan sedekah.. tambah2 di bulan Ramadhan yang mulia ni, lagi berlipat kali ganda pahala yang kita dapat kalau mengukir senyuman. At least bila ukirkan senyuman tu, muka yang burok pun kelihatan manis, inikan pulak muka yang cantik akan bertambah menawanla muka tu.. Tapi kalau asyik masam jer, muka yang cantik pun akan kelihatan hodoh, HUHU..



Sebelum aku terlupa, senyum ni actually agak berbeza mengikut budaya sesebuah negara.. Di Rusia, masyarakat di sana menganggap seseorang yang selalu tersenyum di tempat awam sebagai pelik dan mencurigakan. Tetapi di Amerika Syarikat pula, masyarakat di sana menganggap senyuman sebagai sesuatu yang perlu dilakukan kerana masyarat Amerika tidak lokek dengan senyuman. Manakala di Jepun, masyarakat di sana masih boleh tersenyum walaupun dalam keadaan marah mahupun keliru. Bagi masyarakat Vietnam, mereka senyum disebabkan hendak menyembunyikan penderitaan yang ditanggung. Dan
masyarakat Afrika pula menganggap orang yang terlalu banyak tersenyum sebagai orang yang mempunyai tujuan tersembunyi dan juga tidak jujur. Tetapi kita lani kat Malaysia, masyarakat yang murah dengan senyuman. Jadi senyumlah- senyumlah ahaii cek mek molek.. Ops! Ternyanyi plak, HEHE..



40 ulasan:

Fezul Fadhley berkata...

nasihat yg aku paling ska.. btambah manis la aku pas ni.. hehehex..

Salam Ramadhan 2011

Nur Ayuni berkata...

hahaha.. baca entri ni bukan takat senyum..dah gelak kaw kaw punya.hehe

betul tu..otot yang digunakan untuk bermasam muka lebih banyak dari senyum.jadi senyumla. senyuman itu juga pembawa rezeki..

salam ramadan zwan :)

PeRmAtA bIrU berkata...

hahhaha... kan??? letih... muka pon macam cok kodok basi... erk.. silap.. bulan posa tak bek kata lagu tu... huhu.. senyumlah, senyumlah, ahaiiii che mek molek.. ups tersambung nyanyian zwan... kalau gitu p rusia and afrika nak buat muka cool jer... x mo senyum..hahahah.. tq untuk info tu zwan..

sara zainol berkata...

sara mmg da suka senyum, pas baca entry nie lg la tersenyum2.. hehe salam ramadhan tok awk :)

cucu umie berkata...

senyum tu juga satu sedekah..xkan mahu muram shje sebb melalui senyuman juga orng akan dpt bt tnggpn terhadp kita..huhu

Syahir Ramli berkata...

senyum x perlu kata apa2....hihihih

Najla Aklili berkata...

tengah senyum baca entry ni ;D senyum itu senang je :)

luqman zakaria berkata...

aku sentiaase senyumm..sekarang pon tengah senyum jgk..hehe

iekasub berkata...

senyumm :)

Cik Tetra berkata...

nak senyum kat sini bebanyak laaa.. :D

NadiRah berkata...

td time nad jual murtabak tak pasan lah dok senyum ke masam...huhu

Ariz Abdullah berkata...

kalau senyum, akan nampak muda selalu...tak cayer, cuba lah tengok saya..nampak muda mcm 18 tahun kan? (tengok cermin sambil tersenyum nampak gigi putih)... hehehe

iKhRam berkata...

kadang2 kita nie gah jer kat kertas

masyarakat berbudi bahasa, yang selalu tersenyum. hakikatnya.. sampai kene berkempen pula kan?

apapun bukan semua sebegitu. masih ada lagi menganggap senyuman itu sebagai salah satu cara melepaskan ketegangan di sebalik menggalakkan pemikiran positive..

saya sendiri suka tersenyum. tgok juga pada tempatnya. sebab saya sendiri rasakan amat tenang bila saya tersenyum dan rasa lebih disayangi

dan rupa pun nampak lebih menarik dan disenangi ramai.

oleh itu
senyumlah !!

alif haris berkata...

alamak .. mcm2 anggapan orag luar terhadap senyuman ni ..
so kt lua nnt kene masam muke je la hahaha

nuna eiya berkata...

cehh,,abg zwan..haha..after dis mmg kne sym la ? oke2,,senyum sokmo na..hehe

nuna eiya berkata...

cehh,,betol3..sokong ! hehe

Afikah Aziz berkata...

xnak senyum sikit,nak senyum byk boleh hehe :p

::FAIZ FARISH:: berkata...

aku pun slalu senyum... nmpk manis kan? hehe

Lea IsNaw! berkata...

owh lain negara, lain pendapat tentang senyum ye

marilah kite bersedekah 'senyuman' di bulan pose neh

khairul berkata...

mcm2 firazat ttg senyum ni rupanya

Eyda Syahida berkata...

eyda suke masam muke. tp kalo jumpe someone yg eyda suke, smpai ke malam la eyda senyum.. ahakks!

zizidiazora berkata...

Sebuah senyuman akan menggerakkan 2000 otot yang ada di muka dan orang yang banyak senyum akan mengaktifkan sel-sel di muka dan berpotensi untuk kelihatan muda. senyuman itu juga adalah sedekah jadi apa tunggu lagi jom kita SENYUMMMMM.....

akoo pae berkata...

huu takotlah nak g rusia...=p

*akoo suke senyum.hee

Cik Ceria berkata...

hehe..senyum amalan mulia..hehe
hati pun tenang dgn senyum ^_^

dya berkata...

=)..salam ramadhan..=)

MAISHARAH berkata...

saya suka senyum sahaja berbanding berkata-kata hehe..~

Eyza Dyana berkata...

sy tngah senyum mase entry awk nie...hehehe...smilleee :)
camat berpuasa...:)

Eddy Dce berkata...

haha..tapi klu time tgh tido pon boleh tersenyum cam ne lak tu zwan...haha...

ZORA berkata...

senyum tak perlu kata apa2..:)

Hana teen top berkata...

hohoho....nice info..baru tau plak ada mcm jenis senyuman..:D
klu senyum telebih plak di panggil apa?

Wiyah berkata...

senyum sampai telinga (*_*)...tak mampu nak bersuara...laparrrr hahha

ZaNa aDieyZa berkata...

senyuman mampu buatkan hati org yg melihatnya rasa gembira & tenang..

eyfa.eyfa.eyfa berkata...

trying to smile..=)inside..efa sedih...xdpt pose ngn parents!!!

hyz berkata...

senyum.. tak perlu kata apa2... hehe

nurAMALLINA berkata...

tergelak ina baca. haha

Aimifiqa berkata...

seyum satu sedekah dan amalan yg mulia :)

miss Fyqa berkata...

macam2 eh,berbeza ikut negara masing2..

senyum satu sedekah :)

Fathiah Hamim berkata...

senyumm biar ikhlas. baru maniss =D

SMKNaning berkata...

bagus info nie....senyum seindah suria yang membawa cahya,kau tersenyum ku tersenyum kemesraan menguntum....:D ups,ternyanyi plak

Asma Ahmad berkata...

klu epy msti snyum... ate... org rusia ngn afrika klu epy wt cmna??
cm kump jambu kot??
hehehe...