Pages

Selasa, 9 Ogos 2011

Bergosip Di Bulan Ramadhan




Di dalam bulan ramadhan yang mulia ni, pasti ramai orang terutamanya penganut agama Islam akan cuba sedaya upaya menghindari diri daripada terlibat dengan aktiviti2 gosip yang kurang sihat ni tapi pada masa yang sama, masih terdapat ramai jugak yang masih mengamalkan amalan bergosip di bulan ramadhan ni. Nak salahkan depa 100% pun tak boleh jugak sebab..... visual manusia memang telah diprogram untuk fokus kepada gosip negatif yang kita dengar. Walaupun minda mengarahkan supaya tidak mendengar perbualan tentang orang lain, arahan itu seperti tidak dipedulikan, malah manusia menjadi semakin teruja untuk mendengar gosip tersebut, lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan orang yang dikenali.



Tambahan lagi, minda manusia lebih mudah untuk mengingati gosip yang negatif berbanding perkara baik. Kajian sebelum ini menunjukkan manusia cenderung untuk menghakimi dan senang bercakap tentang orang lain. Walaupun kecenderungan untuk bergosip ini tinggi untuk diamalkan oleh kita semua, tapi ampa kena ingat jugak sebab manusia tidak dilahirkan untuk bergosip. Maksudnya, jika kita betul2 kuat iman, memang kita mampu untuk menghindari diri daripada amalan bergosip atau dalam bahasa kasarnya, mengumpat. Jadi sempena bulan yang mulia ni, aku menyeru diri aku sendiri dan ampa semua untuk perbanyakkan amal ibadat supaya kita mampu untuk menempis kecenderungan diri kita untuk terjebak dalam amalan2 gosip ni, InsyaAllah.. *Aiseyh, dah macam pak ustad dah aku.. HEHE



52 ulasan:

Fezul Fadhley berkata...

bkn hang ka ajak aku gossip smlm? hohohoho

Lea IsNaw! berkata...

kalo tgk melodi
kiranya join bergosip jugak tak

PeRmAtA bIrU berkata...

betul tu ustaz... eh silap zwan.. marilah kita sama2 melawan diri dari suka bergosip..:)

Fathiah Hamim berkata...

dah lama tak gayut dengan kawan nak bergosip. hehehe

Eazy Izzuddin berkata...

oh gosip d mana2..
layans..
xD

Edy Fee berkata...

siyes bulan ni ang mmg mcm imam muda dah aku bace post..kikiki
teruskan bro..hehehe

ZWAN SABRI berkata...

Fezul Fadhley : Ek? Maybe semalam aku tak dapat hidayah lagi kowt.. HEHE


Lea IsNaw : Entahlah cik Lea sebab saya ni pak ustad yang tak bertauliah... HUHU btw, Sorry naa..


Permata Biru : Lepas ni pangey Ustad Zwan k.. HEHE


Fathiah Hamim : bagusla tuu.. kurang sikit dosa tu.. HEHE


Eazy Izzuddin : HAHA.. ;)


Edy Fee : Bulan Ramadhan katanya.. harusla berubah.. :p

Fezul Fadhley berkata...

kantoi di situ! hehex

h a i z am berkata...

gossiping is sharing!! haha. tp gosip bnd betul la, jgn jd fitnah sudah... lalala

Sembang sembang berkata...

ish ish kalau gosip yang baik-baik boleh x..hehe

Syahir Ramli berkata...

klo kite bercerita ttg kebaikan org lain & org tu ske xpe...jgn mengate kbrukn sdah...boleh jtuh hkum nmgumpat la jwbnye...

jehanfrhin berkata...

katakan TIDAK pada GOSSIP.. heheh.. (tumpang kempen sat no) =P

cucu umie berkata...

biaselah...gosip itu seperti sudah maknan harian kot..aishhhh

zizidiazora berkata...

Manusia ni memang mudah cenderung kepada perkara2 yang nagatif sehingga sesetengahnye menjadikan ianya sebagai amalan atan habbit namun sekiranya dia balik kepada agama diikuti dengan kesedaran terhadap kesalahan dan beristighfar banyak2 insyaalah akan terurai segala amalan itu dan akan menjadi seorang manusia yang sempurna. Tak gitu ustaz zwan???

nuna eiya berkata...

alamak,,ta ley gosip ae ?ahaha..insyAllah akan dikurangkan ..hehe

ahsfantasy24 berkata...

AYUH SAMA2 BERUBAH ke
arah kebaikan sempena ramadan ni..

selamat berpuasa :)

sara zainol berkata...

jikalah mulut nie boleh dizipkan, dijahit, pasti aman dunia nie tanpa gosip.. suka peribahasa nie '....kerana mulut badan binasa' n 'terlajak perahu boley diundur, terlajak kata?...' lu pk la sendiri ye :) peace no gosip.. :)

- LIANA ASIF - berkata...

gosip pkra2 baik ada x?? hehe...
nak b'gosip pn jgn la smpi m'jtuhkan org lain, yg m'nyampai jgn la nak tokok tambh cite, yg m'dgr lak, jgn trus pcya, dptkan k'pstian dulu..
tp biasa la, klau dah nm mnusia, semua nak mudah je.. hmm... :-)

Amiirah-Cassan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Amiirah-Cassan berkata...

hee~ bulan puasa mmg masa terbaik untuk praktis berhenti mengumpat , menyibuk dan menahan nafsu serakah ~

::FAIZ FARISH:: berkata...

aku cuba tak dgr gosip bln puasa ni... hm...

Anum berkata...

kuatkan diri daripada bergosip

hyz berkata...

zip molot........

ZaNa aDieyZa berkata...

tazkirah drpd ustaz zwan utk semua sememangnya baik utk dijadikan peringatan berguna..

ZWAN SABRI berkata...

Fezul Fadhley : Tula pasai... terkantoi sudeyh.. :P


Haizam : Gosip menda yang betul pun tapi kalau ianya mengaibkan orang pown x baik jugak.. HUHU


Sembang2 : Masalahnya, ada ke gosip yang baik? HAHA


Syahir Ramli : Kalau bercerita pasai kebaikan orang tu memang digalakkanla tapi berapa ramai sangat orang yg suka crita kebaikan orang drpd keburukan orang? HUHU


JehanFrhin : Yeah! Tidak untuk gosip.. ;)


Cucu Umie : Tawu xpa.. tu yang susah tuu... ;)


Zizidiazora : Wah! kata2 yang sungguh bernas... lepas ni kena panggey uztaz azizi lah.. HEHE

ZWAN SABRI berkata...

Nuna Eiya : Slamat mengurangkan gosip ye.. ;)


Ahsfantasy24 : Yeah! jom kita sama2 berubah.. ;)



Sara Zainol : Tula pasai, klaw boleh zip, mesti gosip2 ni tak berlaku.. tapi syukur jugakla sbb manusia hanya dikurniakan satu mulut jer.. ;)


Liana Asif : Btol tu btol... apa yang kita dengar, x bolehlah kita nak terus percaya kann.. kenala siasat dulu..


Amiirah Cassan : Tula.. kena manfaat betoi2 bulan ramadhan nii.. ;)


Faiz Farish : Bagusla klaw camtuu.. good boy! ;)


Anum : Good girl! ;)


Hyz : masalahnye, adaka zip kat mulut tu..? HUHU


Zana Adieyza : Ustaz yang tax bertauliah.. HAHA

Afikah Aziz berkata...

cuba utk menjauhkan diri drp mendengar gosip kt opis ni sob3x,kat mana2 pun bergosip dunia2x

MAISHARAH berkata...

huhuhu,,,betui betui ustaz zwan..tp kekadang kite manusia bile bertemu same manusia ada ada ja gosipnya...

AIEN NOT ALIEN berkata...

sana-sini gosip..kita menghindar dia mendekat..dah orang2 sekeliling juga yang bergosip..^_^"

Panggil aku Han berkata...

InsyaAllah...
sama2 la kita mengelakkan diri kita dari terjebak dgn virus H1N1 ni...ehhh silap..virus gosip ni...:D

whitecappuccino berkata...

ta nak bergossip jugak..mudah2an terpelihara dari dosa2

Ezzad Edzral berkata...

sesungguhnya bergosip itu sangat best .. hahaha
yupp,xbaik bergosip2 ni ...
lg elok if kite berzikir kan dr bergosip...

✿cik tempe✿ berkata...

seboleh-bolehnya elakkan la bgosip masa bulan ramadhan ni.nanti kurang pulak pahala kita :)

fahmie firas berkata...

hahhhhhh..
nice entry..
peringatan yang baik :)
thanx sdi singgah blog :)

Aimifiqa berkata...

mmg lumrah hidup kan kalau bgosip. kalau tak, lain kalau kuat iman

ir yien 9897 berkata...

bior benor org tua dlm pic tu tgh bergosip..hahaha..kelakar..

laki lebih ramai bergosip dari pompuan..wekkkk :p

Nur Ayuni berkata...

setuju sangat.. tak da sapa nk dpt dosa mengumpat, mengutuk dan seangkatan dgnnya. tp tak terhindar juga. haish! elak je mana mampu :)

Vale berkata...

x bleh bergosipppp ehhh...huhuhu

AfiekJibril berkata...

tp gossip sangat Tempting utk di dengar..haha..betul2 kalo dgr je org nak gossip cepat2 ttp telinga..haha

Noorhidayah binti Salehhudin berkata...

kadang2 diri sendiri x sedar sedang bergossip..huhu pepun berdiam lebih baik dari berkata2 perkara yang x pasti kan kan...lebih2 lagi bulan ramadhan yang mulia ni..."katakan sahaja..sesungguhnya aku berpuasa" L:

ked berkata...

laa..mn gosipnye??

~~Ticer Wann~~ berkata...

benda yang jahat tu la yang lazat... :) apapun moga kita dapat jauhkan diri dari gosip menggosip ni.. :)

Wan Zulqhairi berkata...

kt twitter n fb pon bleh bergossip

Bigdaddyz berkata...

bergossip selalunya tersedar bila sudah habis bercakap...hehe

nuna eiya berkata...

hehe..alhamdulillah gosip dpt dikurangkan ..TAPI susah nak dihapuskan ! ahhaha :D

amna berkata...

huhu.. betul tu. tadi b4 tarawih, ustaz bg tazkirah pasal puasa dari hujung rambut ke hujung kaki..
tapi yg berlaku sbliknya.. yg negatif tu lajuuuuu jerr!~

Dhiya Fariza berkata...

gossip is not good :)

aziekz berkata...

tu la,,,susah nya,,mulut ni asyik nak ckp sesuatu,,bla tgk sesuatu,,,mula nak stat,,bulan puasa,,tahan tp rsanya terbabas jgk,,ish,,susah kan,,

lynda salim berkata...

good . remember -1+(-1)=-2
see, the result semakin besar negatifnya.
samalah dengan life . banyak negative kita buat, makin negative lah kita .

manusia makan rambut.

akoo pae berkata...

huhu no gosip2~~

manusie ni mmg..kalo someone tu buat mnde baek 10kali, tak bisg.
klao someone tibe terbuat satu salah,tros nak bisg..kan?

Abdul Farique berkata...

ok jom ngumpat mengumpat nak ? klik sini : http://budakjahat.com/bulan-ramadhan-jom-kita-main-game-mengumpat-mengumpat/ . hehehe XD

Liyana Zahim berkata...

Haaa.. Pas bbuke ley gosip tak zwan? Gosip sal buah2an je.. Hikhikhik..