Pages

Ahad, 14 Ogos 2011

Cahaya Matahari Rangsang Hormon




”Ek eh, takmaulah, panaslah.. Nanti gelapla kulit aku” Inilah dialog yang ampa akan dengar kalau ampa ajak aku untuk buat apa2 aktiviti sewaktu panas terik matahari, HEHE. Almaklumlah aku ni bukan orang putih nak berjemur kat tengah2 panas untuk dapatkan ton warna kulit yang ideal. Aku kalau buat macam tu, confirmla ton warna kulit aku berubah jadi ton warna kulit orang yang rentung terbakar, HAHA.. Tambah2 lani kan puasa... wekkk! :p HEHE



Tapi, tapi, tapikan, sebenarnya sinaran matahari ni bagus untuk kita terutamanya sinaran matahari sewaktu pagi. Kita disaran untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 30 minit sinaran matahari setiap hari sebab ia mampu membantu kita untuk tidur lena pada waktu malam. Pengeluaran hormon oleh otak biasanya dirangsang oleh cahaya matahari. Kitaran semula jadi antara cahaya siang dan gelap malam akan membantu kitaran hormon pada tahap yang betul



Kepada aku dan ampa yang tak suka dedahkan tubuh kepada cahaya matahari ni akan sentiasalah lemah je badan tu walaupun mendapat tidur malam yang mencukupi, HUHU. Jadi, mulai hari ni kita dah tak boleh dah nak berlagak diva untuk takmau kena cahaya matahari kalau nak badan cergas. Kita kena manfaatkan sinaran matahari sebaik mungkin untuk mendapatkan badan yang sihat dan cergas. Yeah, Besemangat! HAHA
btw, Salam 14 Ramadhan.. ;)




36 ulasan:

Awan berkata...

nice entri abg wan!!!

Panggil aku Han berkata...

lagi2 cahaya matahari waktu pagi baik untuk kesihatan :)

Fathiah Hamim berkata...

saya tak suka panas, tak suka sejuk hehe

suaraheaRty berkata...

wawawawa. . .ni yang teruja nak p berjemur tepi pantai ni. . .hahaha. . .last - last hormon terlebey sudaaa. . .

Nurul Iman Rosman berkata...

azam saye tahun depan adelah untuk berjemur di bawah matahari pada setiap hari ! ^_^

sara zainol berkata...

baca entry nie.. teringat kata kata cikgu pjk sara mase kt sek rendah dulu.. dia cakap sinaran matahari pg nie byk vitamin.. so lau nk pandai selalulah bersenam diwaktu pg :)

zizidiazora berkata...

Memang telah diketahui bahawa sinaran matahari waktu pagi ni bagus untuk kesihatan. tapi di waktu pagi je tau bukan tengahari masa matahari terpacak kat atas kepala tu. Itu kes naya namanye hehehe....

ZORA berkata...

baru tau ni....mnarik gle..hahaha

azurin ramli berkata...

errr,kalau rentong macam mana?
muhahaha *joking :D

nuna eiya berkata...

pandinye abg zwan berkate2 ,,haha XD .btw,,gud info ^^

ekmal berkata...

ok la berjemur 30min utk cahaya matahari, jgn 30min time hujan dh la..saje cari alasan terminum..haha

Cik tikah berkata...

btol2 tpi cik tikah x suka gak panas. hehe..

aiman fanboy k-pop berkata...

aiman putera lilin..tak suka berpanas2...kalo hujan tak pew,sedap tidur....nice entry...prkongsian yg berguna!

piejiehairul berkata...

ooo..... gitu ka.....nice entry...

Rtp Farra Arisha berkata...

ha'aah kan..most of the people around said cahaya matahari waktu pagi elok untuk tubuh badan...:))
good for u to write this for sharing to anybody!!
salam 14 ramadhan kembali.

Dhiya Fariza berkata...

30 minit baiklah! Hehe thanks for the info zwan :)

AIEN NOT ALIEN berkata...

matahari baik untuk kulit..

selalu berjemur baik untuk kesihatan..

awas..jangan sampai sunburn...hihi

Cerita Cipaa berkata...

yeahh . jom berjemur waktu pagi . hehe :)

Cik Tetra berkata...

wah yeke.. kena berjemur lepas ni... :D

Anis zatie berkata...

ahahahh,, tak nk jemurrr, nnt kult terbakar, dh lah kulit anis cepat gila burn,

Edy Fee berkata...

betul/.lau tak kua umah duk terperap je dlm umah je seharian pening kapal..
heheh tapi vitamin E dpt dr tengah hari jugak..hehehe
jom berjemur mcm mat saleh tu

Anif Abdullah| AA berkata...

wahh..nak berjemur kat jalan tar laa..boleh tak?hehek..

iKhRam berkata...

tuhan jadikan sesuatu tu sudah pasti ada manfaatnye. rasanya dah lebih kot 30 minit tu.. hahaha

p/s - suka la tulisan berwarna-warni nie..

GaRy™ berkata...

nice!!
aq kekadang 24 jam tak kena cahaya matahari...huhuhu~

Famili Ceria berkata...

sinaran matahari pagi memang bagus sebab bagi vitamin D

Entri Menarik Di Sini:
Menarik!! Gambar Rusuhan Di UK Apabila Diphotoshopkan..

Hana Maru berkata...

hoihh , lepas neh nak berjemur laa . haha

Liyana Zahim berkata...

Panas lam kol 9-10 tu ok la. Lau kol 3 tu haiiii sabo jela.. Heheheh~

akoo pae berkata...

huu kejap2 boley laa.
kalo lame, pgsan kang~huhu

Saiazuan berkata...

hoho aku x nmpak pagi ~_~

Zuewairy berkata...

wow.. bagus

shafmechy berkata...

aku tiap2 hari kena matahari pun susah gak nak tdo...=P
sebab terlebih tdo di siang hari

alif haris berkata...

jom berjemur esok pagi hehehe ^^

PeRmAtA bIrU berkata...

ala.. kena kuar rumah setiap hari la gini.. huk2..:)thanks zwan untuk info nih..:)

Aimifiqa berkata...

baru tahu, hii. lepas ni jemur lakat matahari. haha

iera jaybee berkata...

hmm..nmpk nya kena cbe ni,,huhuhu..^_^

bjay69 berkata...

Petua org2 tua, kalau baby baru lahir kena sakit kuning, jemur kat bwh matahari awal pagi. InsyaAllah baik....