Pages

Isnin, 2 Mei 2011

Siapa Kata Coklat Tak Baik Untuk Gigi?




Ini berita baik untuk semua penggemar coklat sebab coklat bukan sahaja sedap untuk dimakan bahkan ia juga turut mampu mencegah kerosakan terhadap gigi. Aneh tak? Sebab sebelum ini kita semua dimomokkan dengan kerosakan gigi kalau terlampau kerap memakan coklat tetapi hakikatnya fakta telah membuktikan bahawa coklat itu baik untuk gigi. Kajian yang dijalankan oleh para penyelidik di Universiti Osaka di Jepun menemui satu fakta baru bahawa komponen2 dalam coklat mampu menggagalkan bakteria daripada merosakkan gigi. Komponen tersebut ialah bahagian kulit biji koko di mana ia memiliki efek anti bakteria pada mulut dan dapat melawan plak serta agen perosak yang lain secara efektif.


Selain itu para penyelidik tersebut juga menyatakan bahawa coklat juga bukanlah sejenis makanan manis yang berbahaya berbanding jenis makanan manis yang lain kerana agen anti-bakteria pada biji koko offset gula tingkat tinggi. Jadi jangan takut untuk makan coklat kerana coklat juga baik untuk minda. Yummy!




64 ulasan:

azrinrahim berkata...

herm, yeker.. nak tmbh juga, chocalte juga dapat meningkatkan neuron dalam otak, cuma kalo tak silap ayie coklat nie tak boleh diamalkan sellu..mybe semiggu sekali jer kot..huhu

amir aizat berkata...

sy tgh mkan caldbury bgalck forest ni,mmg sedap pon!!

dhilla nazli berkata...

eyy coklat tetap ta baek utk ggi sensitif cam dhilla..
coklat manis.. sket gigi.. haaa
zwan tipu.. huhuhu

hantu berkata...

cklat sedap...aku suka.hehe xkira la baik xpon.mkn ttp mkn.huhu

NAZRUL AZAT berkata...

aku xble mkn coklat la beb, ceret beret, huhuuuu

ZWAN SABRI berkata...

Azrinrahim : Thanks for adding the information.. ;)


Amir Aizat : Nak sikeetttt.. HEHE


Dhilla Nazli : Ek Eh, manade zwan tipooo.. itu faktala.. HUHU

ZWAN SABRI berkata...

Hantu : Hnag ni hantu coklat ek? HEHE


Nazrul Azat : Yeke? Rugi wooo x makan coklat.. HEHE

snf berkata...

wah yeker? memang best cokelat nak nak yang ade kekacang. haha.then. makan cokelat leh ilang stress ..

Gimi berkata...

betul...time exam byk mkn coklat, memang membantu..

zizidiazora berkata...

cokelat juga boleh menghilangkan rasa mengantuk dan perasaan malas tapi hanya makan sedikit sahaja bukan sampai kenyang.

Hmmmm....love chocolate.

Hanis MY berkata...

weeee..i very like...thanks for sharing!

muhammad iqbal hakimi bin tahir berkata...

yeaah!...coklat memang best..keh3

Tunjuk Bintang berkata...

jarang makan coklet...

nunui Joe berkata...

wahh baru tau.. *sambil mkn 10 papan coklat. hak3

NadiRah berkata...

suka cekelat~

As Yusra berkata...

wahhh~ bagus info neh.^____^
bg kt org yg ckp cokelat tuh xbaek.! hahaa

Cik Dodol berkata...

ehhh, nak coklatt. sangat suka coklat. lg2 yg ade hazelnut. ;D

ZWAN SABRI berkata...

Snf : Makan coklat bole ilangkan stress ek? patowt r slalu tgk org stress akan makan coklat.. ;)


Gimi : Yeah. coklat kan manis. benda yg manis ni akan kuatkan ingatan. jadi x heranla klaw coklat mampu bantu kita time exam.. ;)


Zizidiazora : Owh.. coklat boleh ilangkan ngantuk n malas ek? Thanks for that new info.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Hanis MY : Oriteeeeeee.. ;)


Iqbal Hakimi : Btol tu btol.. ;)


Tunjuk Bintang : Lepas ni kena selalu makan coklat.. :p

ZWAN SABRI berkata...

Nunui Joe : Aiseyh, banyaknye dia makan coklat.. nak siket boleyh.. HEHE


Nadirah : Me too.. ;)


As Yusra : Tula pasai.. salah anggapan org yg kata coklat tu x baek..


Cik Dodol : klaw suka coklat, lepas ni kena tukar nama la.. x leyh guna nama cik dodol dah.. kena guna nama cik coklat plak.. HEHE

nub berkata...

aku hairan kenapa wanita suka gila2 aikrim coklat. harhar

hantu berkata...

wah, bagus betul nih..selalu la kena makan coklat.baik untuk gigi

NUR AYNIE berkata...

i love cekelat..hihihi~

najihah sahami berkata...

err..dan2 baca entry ni smbil mkn coklat. haha....makin semngt la makan coklat lepas ni..

gula2 yg xbaik untuk gigi kan?

Siti Fatimah Fuzz berkata...

wah...best ni.....cekelat sedap ouh....nyum2....(nnt berat badan naik lagi...Y_Y)

sicomot-comel berkata...

wahhhhh

wan !
blanje scc cokelat kadberi satooOO!!!

Khairil berkata...

suka makan coklat...tapi gigi ok lagi ni...

ZWAN SABRI berkata...

Nub : Wanita kan mmg suka makan aiskrim.. HEHE


Hantu : Brapa kali mau komen ini entry lah.. HAHA


Nur Aynie : Mee too.. ;)


Najihah Sahami : A'ah, gula2 yg x baik utk gg.. coklat ok jerk.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Siti Fatimah Fuzz : Berat badan naik? barula comey.. HEHE


SCC : satu jer? xde hal lah.. nanti zwan blanja dalam mimpi k.. HEHE


Khairil : Disebabkan suka makan coklat la gg anda ok.. ;)

Piah Becok berkata...

coklat memang sedap okeh? sangat sedap. lagi-lagi bila dimakan sambil minum susu stoberi dutch lady.



terbaru: KONDOM ITU BUKAN UNTUK DIMAKAN

miss Fyqa berkata...

lepas nie makan coklat lg byk2 la.
hehe. ohh cam tak caye je coklat tue baik utk gigi... hehe.

Asma Ahmad berkata...

mau mkn coklat!! aummmm...

DanieL AdiE berkata...

Love chocolate..

Ezay Hadry berkata...

aha betul tu...kes sama macam kopi..ada banyak kelebihan due2 kan..
tapi cokelat takley la makan selalu..takut gemuk la..ezay control2 je walaupun dah gemuk2 ni..hihi

Shairazi Saidin berkata...

Tidak lagi takut untuk makan coklat! YEAY!


Nasib Lelaki | Wanita yang tidak layak dijadikan isteri.

Bosan dengan Nuffnang | iPanelOnline cara terbaru jana duit

Far8 budak baik berkata...

okey lepas ni telan cokolat
byk byk..hahahaha
dimomokkn..extrem ayat kau
cayalahh haha

saNah berkata...

csapnya cklt ehhhh

Liza @ Adzriel AB berkata...

bila tension..mmg coklatlah yg akak makan.

ZWAN SABRI berkata...

Piah Becok : Aiseyh, demand tinggi.. nak makan coklat ngan susu strawberry dutch lady.. HAHA


Miss Fyqa : Alaaaaaa, janganla x pecaya.. pecayala, pecayala.. HUHU



Asma Ahmad : Nnati klaw makan coklat, ingat2la kat aku k.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Daniel Adie : Mee too.. ;)


Ezay Hadry : Gemok barula comey.. HEHE


Shairazi Saidin : Bagusla klaw camtu.. ;)

kucing berkata...

btoi tu.. jom pi beli coklat kt blog aku.....

http://kedaicokelat.blogspot.com/

ZWAN SABRI berkata...

Far8 budak baik : X cukup extreme lagi tuu.. HAHA


Sanah : Apa yg awak cuba sampaikan ni sanah? HUHU



Liza@Adzriel AB : Owh.. itu rupanya rahsia kak liza ilangkan stress.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Kucing : Nak komisen sket sbb dah vawah persepsi yang baik untuk coklat.. HEHE

@ Syima Raaif @ berkata...

cokelat sedap woo..hehe

Nurhafizah p i j a berkata...

ha , lepas nih boleh mkn coklt banyak2 la . hehe .
tp nnt gemuk pulak !
nvm , thx shared :D

HAZWAN17 berkata...

coklat memang sedap
kalau aku makan je
tak kesa lah murah ke mahal
telah saje

naqiah berkata...

trus lapaq coklat.. hehehe

::FAIZ FARISH:: berkata...

aku adalah pengemar Coklat

zidEL zhafiz berkata...

kalo aku makn coklat..cukup 5 minit..mulalah mencari jamban..!!! =P

Cik Sue berkata...

lepas nih leh la makan coklat banyak2 lagi..hehehe.. =D

cikida berkata...

wahhhh..yeke ?? btol ni ?? hhehee..semakin aku jatuh cinta la kat cokolat pas ni...ngeee...nyum2 !!

ZWAN SABRI berkata...

Syima Raaif : Yeah. coklat mmg sedap.. ;)


Nurhafizah Pija : Gemok itukan comey.. HEHE


Hazwan17 : HAHA.. kita serupaaaa... ;)



Naqiah : jom p bli kat kedai.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Faiz Farish : Aku jugaa.. ;)


Zidel Zhafiz : Yeah. itu salah satu kelemahan hang kan? kan? HEHE


Cik Sue : Makan jangan X makan.. ;)


Cikidda : Jatuh cinta kat coklat jer? saya yang berwana kulit coklat ni, x jatuh cinta ker? HEHE

siti suraya berkata...

warh , sangat suka . GILA coklat (:

nadia berkata...

baguslah... saya baru je lepas makan cekelat.. hahah

Obat Sakit 2011 berkata...

wah kabar baik ini

ZWAN SABRI berkata...

Siti Suraya : Gila coklat xpa.. tp jangan jadi GILA betoi2 sudahla.. HEHE


Nadia : Makan coklat x ajak.. HUHU


Obat Sakit : Tawu xpa.. ;)

amny berkata...

pasni bleh r beli selori coklat..hehehe

Organikaceh berkata...

I like coklat, tiada hari tanpa coklat, nice blog..

Organikaceh berkata...

I like coklat, tiada hari tanpa coklat, nice blog..

risa berkata...

hehehe..saye suke ceklat
sesekali oklah dear..kalo selalu bahaya wehh

Mrs Siwon berkata...

wah ! Mrs Siwon suke coklat lbh-2 lg coklat yg siwon bt sndri ~ ( bangga diri )

ZWAN SABRI berkata...

Amny : Aiseyh, tamaknye dia.. HAHA


Organikaceh : Tiada hari tanpa coklat? WOW! ;)


Risa : Awat bahaya plak? HAHA


Mrs Siwon : Tetiba ytingin plak nak rasa coklat yg dia bwat sendiri tu.. HEHE

Fithrah Neelam berkata...

coklat! Bli bnyak2 utk stok time study week smpai exm week..(n_n)V