Pages

Khamis, 12 Mei 2011

Jangan Hina Mereka!



Semalam, sebelum beberapa minit menonton rancangan kegemaran aku di 8tv iaitu Showdown 2011, sempatla aku tonton rancangan bersamamu di Tv3. Rancangan bersamamu semalam berkisarkan tentang perjalanan kehidupan kanak2 kurang upaya. Sayu bila golongan orang yang kurang upaya ini dihina, disisih serta dipandang jelik. Bagi aku, sebagai rakyat sebuah negara yang semakin pesat membangun, situasi ini tidak patut berlaku. Kenapa perlu kita nak hina mereka? Kenapa perlu kita nak jauhi diri daripada mereka? Kenapa perlu kita nak pandang jelik kepada mereka? Ingatlah, mereka juga manusia biasa yang ada perasaan dan maruah. Mereka pun tak nak dilahirkan serta dijadikan sebegitu rupa. Kita sebagai manusia yang elok ciptaan ini seharusnya menjadi teman rapat kepada mereka dan memberikan semangat kepada mereka untuk meneruskan kehidupan dan bukannya melunturkan lagi semangat mereka untuk hidup. Cukuplah dengan bebanan yang mereka tanggung dan janganlah kita nak tambah lagi penyeksaan dalam hidup mereka.




Kepada manusia yang kononnya sempurna tu, silalah bersyukur kerana anda dicipta dengan kajadian yang begitu sempurna dan janganlah kalian bermegah-megah dengan kesempurnaan tersebut sehingga menghina golongan yang kurang sempurna. Ingatlah, apa yang kita miliki pada hari ini ialah pinjaman sementara daripada yang maha esa. Kalau DIA mahukan semula apa yang dipinjamkan kepada kalian, DIA berhak untuk mengambilnya semula. Berdasarkan pengalaman, aku pernah diragut kesempurnaan yang dipinjamkan oleh Tuhan tetapi mujurlah ianya hanya sementara. Hampir 2 minggu, aku langsung tak mampu nak bangun. Hampir 4 bulan, aku hanya mengharapkan tongkat untuk berjalan dan selepas itu hampir 4 bulan juga aku terpaksa berjalan seperti orang yang capik. Dan kini alhamdulillah, aku dah boleh jalan seperti biasa walaupun masih tidak mampu berlari ataupun lompat. Berdasarkan pengalaman inilah, aku begitu bersyukur dengan apa yang telah dipinjamkan oleh tuhan kepada aku dan aku amat marah kalau ada sesiapa yang cuba menghina golongan yang kurang upaya kerana aku pernah ada dalam situasi tersebut dan aku faham bagaimana perasaan apabila diri kita tidak sempurna seperti orang lain.




Jadi, akhir kata, tolonglah hormati orang yang kurang upaya dan janganlah sesekali menghina serta memandang rendah kepada mereka. Mungkin ini hari mereka untuk jadi begitu dan tidak mustahil suatu hari nanti anda pulak yang akan jadi seperti mereka. Ingatlah, di dunia ini tiada apa pun yang mustahil untuk berlaku. Fikir2kanlah..



34 ulasan:

zati embong berkata...

kalau Dia nak tarik kenikmatan hidup kita,sekejap je.beringatlah selalu O.o

chEck chEck rOck rOck ! berkata...

kamu sangat suppotive :)

yehaaaa !

~~Ticer Wann~~ berkata...

kadang-kadang ada segelintir dari kita ni terlalu bangga dengan kesempurnaan diri sehingga saggup memandang hina pada orang yang kurang sempurna.. moga kita semua dijauhkan dari sifat yang sebegitu..insyaAllah

Asma Ahmad berkata...

btoi2... xyh nk bongkak sgt la. suma 2 pnjaman ALLAH ja... anytime DIA bleh tarik blek...

Tanpa Nama berkata...

betul 2 wan...tp kita bkn sja patot brsyukur dgn apa yg Allah berikan kpd kita..malah kita kena la terus bersujud kpd-NYA xkira la mcm mna pun keadaan kita... semua ciptaan Allah kita xpatot hina.. kita pn bkn sempurna sgt...jdi brwaspada la..

piejiehairul berkata...

betul sngat.. dioerng mcm kite jgakk... cme kadang2 diorg ade kelebihan yg kite x tauu....

hantu berkata...

oku-orang kuat usaha.kata lecturer aku.huhu sebab dia pon dari golongan tu..bila2 masa je tuhan leh tarik semestinya kita angkuh dengan apa yang kita ada.

aiman rashidd berkata...

tu lah , aku berharap semua bersyukur dengan kurniaan tuhan :) AMIN :)

thanks !!

Nur Ayuni berkata...

bila manusia ni rasa diri terlalu sempurna tu yang buat hati nak mnghina. apa yang sempurna pada diri kita ni hanya pinjaman dari Allah. bersyukur lah.

Khairil berkata...

kesian juga dekat OKU...kita yang sihat sempurna sifat ni pun bila2 masa Allah boleh tarik nikmat..wana'uzubillah...

iszieylyanziy berkata...

no one perfect

amny berkata...

semalam tengok sambil kesat hinguss..xmampu nak menderma dengan wang ringgit..so beli beras faiza je laa..uhuuhhu

Piah Becok berkata...

bile dah sombong ade dalam hati, tu yang sibuk pandang rendah dekat orang lain. patutnya kene insaf bila tengok orang lain susah. lagi bagus kalu hulur sedikit bantuan.

terbaru:
1. BENARKAN AKU JADI JAKUN SEKETIKA
2. Sungguh!!! Banyak Ragam Diorang Nihh
3. JANGAN KACAU LAH!!!! ngantok nih
4. day one : 10 things about you

nunui Joe berkata...

saya pun ada tengok semalam cerita tu. Peliklah manusia2 bgitu. Kalau kena kat batang hidung sendiri baru rasa macam mana. hurm. sedih kalau ad org yg gitu.

shafmechy berkata...

sy sokong kata-kata anda..tak patut ada yg buat cmtu kt diorg

zizidiazora berkata...

Sepatutnya kita bersyukur ke atas nikmat yang tuhan beri dan semua kene faham kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja dan setiap kelebihan kita pun hanya pinjaman semata2 so tidak ada sebarang faedah untuk menghina dan menjatuhkan orang lain selain dari sebuah keinsafan.

harrazdani berkata...

orang yang tidak mempunyai kasut akan sentiasa merintih sehinggalah beliau melihat mereka yang tidak mempunyai kaki...bersyukurlah dengan apa yang kita miliki...

Ija AppLe :) berkata...

sdey en,nak lempang2 je rase sape yg kutok2 ejek2 kanak2 iti..
wUuuuuuuu.. . (nanges) T_T

ainol akasyah berkata...

tolong la hormati org kurang upaya..dorg pon ade hati dan perasaan JOM JOIN HARI GURU CONTEST

Ayie berkata...

aku ada satu gambar kontroversi kat HKL.. nantikan kemunculannya.. tengoklah betapa orang kelainan upaya ditindas di Hospital Kuala Lumpur..

ZWAN SABRI berkata...

Zati Embong : Btol tu btol.. ;)


Check Rock : Thanks yee.. ;)


Ticer Wann : Setuju ngan ticer.. ;)


Asma Ahmad : Tula pasai.. bila2 pown Allah boleh amek balik.

ZWAN SABRI berkata...

anonymous : A'ah, kita semua kena berwaspada drpd pandang hina kat orang sbb suatu hari nanti kita plak akan dipandang hina..


Piejiehairul : Btol tu.. sometime depa lebih hebat drpd kita.. ;)


Hantu : OKU Stands for Orang Kuat Usaha? Wow! I LIKEEEEEEE.. ;)


Aiman Rashidd : Yeah. diharapkan sumanye akan bersyukur.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Nur Ayuni : Tula, depa rasa depa sempurna sangat kowt.. HUHU


Khairil : Tula.. kesian kat OKU.. huhu


Iszieylyanziy : Thats right dear.. ;0


Piah Becok : Btol tu btol.. kita kena insaf klaw ygk camtu bukannye makin sombong kan? kan?

ZWAN SABRI berkata...

Amny : Lepas ni lakula beras faiza sebab amny borong sakan.. hehe


Nunui Joe : Tula.. sedih klaw ada org camtu kann..HUHU


Shafmechy : Trima kasih kerana menyokong..HEHE


Zizidiazora : Btol tu. xde faedah nak hina orang.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

Harrazdani : Suka dengan statement kamu.. ;)


Ija Apple : Aiseyh, marahsakan ek sampai nak lempang2.. HAHA


Ainol Akasyah : Tula.. depa pown ada hati dan perasaan.. huhu


Ayie : X sabaq nak nantikan kemunculan menda tuu.. ;p

iwan_dextrous berkata...

agree ngan entri lu.^_^

manusia ad kelebihan masing2..bukan dilihat dari kekurang semata-mata

aku & Fantasi berkata...

Akibat accident ker yg tak boleh berjalan tu?

dhilla nazli berkata...

hum..alhamdulillah tak de pape.. =)

DanieL AdiE berkata...

Mmm...mereka juga ada hati dan perasaan,.,,,

black cat berkata...

yes we should respet them!!
ak pon penah merasa gak sakit n hinaan tp in a month la....lutut ak retak...
dlm sebulan 2 ak rser cm nk kiamat jew rser camner x sempurnanyer ak...
n we should not pandang mreka cam2 atleat senyum kn kn kn...

Eazy Izzuddin berkata...

hmmm...
betul..
jgn menghina..
kang berbalik....
;)

Edy Fee berkata...

bgusnya tengok bersamamu..hehe
bgus2

syrupmasin berkata...

adoiii..sentap sekejap dengar..haha..jgn hine2..duse..duse :)

Liza @ Adzriel AB berkata...

http://adzriel.blogspot.com/2011/05/syukur-dengan-kesempurnaan-ini.html

mereka juga hamba Allah.