Pages

Rabu, 26 Januari 2011

SUP ZAKAR : Apa Rahsia Disebaliknya?


Makan sup ZAKAR? Bweekkk! Tapi itulah realitinya apabila amalan memakan sup zakar haiwan ini telah diamalkan oleh pelbagai kaum di seantero dunia disebabkan kepercayaan tertentu. Tetapi persoalannya, benarkah ada khasiat disebalik Sup Zakar ini? Jom kita baca kepercayaan masyarakat di beberapa buah negara dan juga pandangan ahli perubatan.



China --> Pada zaman Dinasti Qing(1644 – 1912) telah mengamalkan pemakanan zakar lembu dan juga beruang untuk mendapatkan tenaga sewaktu peperangan. Masyarakat pada zaman tersebut mempercayai bahawa pemakanan zakar haiwan tersebut berupaya melancarkan perjalanan darah dan memudahkan penghadaman. Sehingga kini, amalan tersebut terus diamalkan di China.



Tunisia --> Masyarakat Tunisia memakan zakar lembu dan kambing untuk mendapatkan tenaga tambahan berikutan keadaan cuaca yang panas. Mereka percaya amalan pemakanan eksotik ini dapat membantu mereka mengatasi masalah keletihan dan kehilangan air dalam tubuh. Selain itu,menurut mereka, dengan memakan zakar lembu dan kambing juga dapat mencegah daripada serangan penyakit kerana ia dimasak bersama herba2 tertentu.



Korea --> Segelintir masyarakat Korea memakan daging, jantung dan zakar harimau untuk menambahkan kekuatan tenaga batin. Selain itu, mereka turut mempercayai bahawa pemakanan tersebut mampu mengelakkan demam panas dan sakit sendi.



Thailand --> Di Thailand pula timbul satu kepercayaan sejak berkurun lalu kononnya zakar lembu dan harimau mampu mengembalikan kekuatan batin terutamanya untuk lelaki yang sudah berusia. Jadi kebanyakan lelaki yang sudah berusia di sana mengamalkan pemakanan ini bagi menjana tenaga mereka terutamanya untuk melakukan hubungan seks.



Indonesia --> Sesetengah masyarakat di Indonesia menjadikan amalan memakan zakar lembu dan kambing sebagai penggalak tenaga dalaman lelaki bagi menjaga hubungan intim bersama pasangan masing2. Mereka percaya bahawa kelenjar seksual haiwan tersebut mengandungi sejenis mineral yang bermanfaat dalam merangsang pembentukan sperma.



Amazon --> Sementara itu, di hutan Amazon, orang asli di kawasan tersebut memakan zakar harimau dan khinzir. Mereka percaya khasiat disebalik pemakanan tersebut dapat memberikan tenaga dan kesihatan tubuh badan.



MALAYSIA --> Di Malaysia, sup zakar haiwan dikenali sebagai sup torpedo. Selalunya zakar lembu dan kambing saja yang diambil, tapi jangan terkejut sebab zakar babi, harimau, beruang dan buaya pun menjadi pilihan sesetengah orang di Malaysia. Dipercayai, amalan pelik ini telah dibawa masuk oleh para pedagang sejak lebih 500 tahun yang lalu. Kemudian amalan ini diteruskan oleh masyarakat india muslim. Perkembangan zaman menjadikan makanan ini disediakan dengan rempah ratus masyarakat India Selatan. Hari ini sup zakar atau sup torpedo ini banyak dijual di kedai2 restoran mamak.




APA PANDANGAN AHLI PERUBATAN DI MALAYSIA???


Menurut salah seorang Pegawai Dietetik di Hospital Selayang, setakat ini masih belum ada lagi kajian yang dilakukan oleh mana2 pihak yang dapat membuktikan bahawa sup torpedo mampu menambahkan tenaga dalam tubuh. Sebaliknya kajian mendapati sup torpedo sebenarnya boleh meningkatkan risiko2 terkena penyakit lemah jantung, obesiti dan darah tinggi kerana zakar haiwan mempunyai paras kolesterol yang tinggi.



Menurut beliau lagi, zakar haiwan tidak memberikan apa2 kesan untuk menambahkan tenaga melainkan jika ia dicampur dengan kolasid iaitu sejenis agen mengurai yang mampu menghakis kafein dalam tubuh. Biasanya, zakar haiwan akan diproses menjadi serbuk sebelum dicampur dengan kolasid dan diedarkan dalam kapsul lut sinar. Apabila seseorang menelan kapsul tersebut, kolasid yang terdapat dalam kapsul zakar haiwan ini akan menghakis kafein dalam badan dan memberi tenaga kepada pemakannya. Sebaliknya jika zakar haiwan hanya dimasak dengan sup, khasiat yang terdapat pada zakar itu sudah hilang.




52 ulasan:

niesz berkata...

yeerk!nak muntah!geli la..dorg ni manusia ke ape ek..smpai bnda tu nk d mkn..

ZWAN SABRI berkata...

Niesz : Haha.. Biasala.. manusiakan suka dok bwat menda yang pelik2.. HAHA

RIAN berkata...

aiyoo. . habes satu badan binatang uh boleh makan. haha.

tapi kan, kalau harimau dengan beruang tu, daging dia campak mana ?

nazrul ashraff berkata...

euu..disgustingnya!1

Razman Kamarudin berkata...

isu ko mmg ganaz...

nub berkata...

perh.. pasni lelaki jaga2..zakar sndiri jadi mangsa...

iqbalhakimi berkata...

huh..tak sanggup aku nak makan...haha

ZWAN SABRI berkata...

RIAN : Tula pasai.. kalaw boleh suma depa nak makan.. erm, daging harimau ngan beruang? bagi singa makan kowt.. hehe


Nazrul Ashraff : HAHA


Razman Kamarudin : HAHA, x cukup ganaz lagi nii.. ;)


Nub : Jangan makan zakar sendiri naa.. :p


Iqbalhakimi : Samala ngan aku.. geli geliman aku nak makan.. HAHA

nunui Joe berkata...

gelii sgt! erkk

iKhRam berkata...

untuk sihat, perlukah kesemua ini?? tidak bukan.. kalau orang itu suka membaca, bukan hanya membaca bahan2 yg tidak berfaedah.. ada masa kegagalan untuk kelihatan hebat di ranajng hanyalah di pemikiran sahaja.. kalau kita bersedia, dan sentiasa yakin pada diri.. masalah kegagalan beraksi tidak akan berlaku..

sebenarnya, kita ni terlalu banyak percaya kepada benda2 yang yang karut.. percaya boleh, tetapi janganlah terlalu mempercayai.. yang itu tidak bagus.. untuk kesihatan fizikal dan emosi seseorang..

dunia semakin canggih.. sekiranya rasa bermasalah, jumpalah doktor dan berbincang.. itulah masalah masyarakat yang takutkan doktor tp tidak takut kepada kesan sampingan benda2 'tahyul' itu..

anggaplah perkara2 pelik dan eksotik seperti itu sebagai langkah alternatif setelah doktor sendiri tidak mempunyai penawar yang sebaik2nya..

sekrianya mempunyai masalah di dalam kamar, ataupun kegagalan kepuasan seks.. berbincanglah suami isteri.. bagi saya perempuan tidak menyukai lelaki yang tinggi kekuasaan batinnya.. sebaliknya perempuan memerlukan layanan yang baik, mesra dan lemah lembut.. jadi, apalah sangat yang lelaki ingin buktikan pada 'kekuasaan' mereka? jawab ye sapa yang makan sup torpedo ni??

jadi.. sebenarnya sapa yang mahu menikmati sup ini, hayatilah hidangan anda itu.. namun jgnlah sampai zakar rimau dan khinzir pun anda lalu semacam saja.. hukum agama, hukum agama jugak yer.. tiada yang dibolehkan dan dipermudahkan..

apa yang penting.. niat..! dengan niat semuanya akan ok..

jadi siapa yang mahu menikmati sup torpedo ni.. tepuk dada tnya selera..

yang benar
ikhram

p/s- rindu kat mr zwan sabri.. lama sangat tak menulisnya.. serius rindu ni

zidEL zhafiz berkata...

aku rela hirup sup kosong jer..ngeh3..~~~ ^^

Mr.K berkata...

Glup!
nasib takda sup zakar org...haha
tapi seyes, mengelikan siot!
Kalau nak sihat punya pasal, jaga la pemakanan, amalkan bersenam, amalkan cara hidup yang baik. Bukan dgn buat benda2 pelik mcm ni... wuek! nak muntah tgk gambar tu weyh! hahaha mcm enak je dia makan ann...wuek!

Firdaus Alim berkata...

Eksotik la sgt...uewww

NUR AYNIE berkata...

buwekkk~~~!!! muntah2....habiz la org yg mkn "benda" nie kene skit jntung plak pasnie hahhaah~~ aduii....
xlalu nk mkn la pasnie...=_="

ZWAN SABRI berkata...

Nunui Joe : Tula pasai.. geli geliman kan.. ;)


Ikhram : WOW! terkesima n terkamjat dengan ulasan cikgu ikhram.. lepas ni boleh tukar profesion jadi doktor sakit tuan plak.. hehe btw, rindu kamu juga.. sakng ni baru boleh blogging sbb skang da start cuti.. sebelom ni busy.. huhu


Zidel Zhafiz : HAHA, ntah2 lepas ni hang pi kedai mamak order sup torpedo.. :P


Mr.K : Kalaw boleh bwat sup zakar orang, rasanya dah tinggi permintaan tuu.. erm, Mr.K x nak ke sumbangkan zakar tu kat kedai mamak..? saja nak test market tengok ada demand ker x? HAHA


Firdaus Alim : Taw xpa.. HAHA

ZWAN SABRI berkata...

Nur Aynie : Tula pasai.. abesla depa kena saket jantung.. huhu.. aiseyh, apa pasai trus xde selera nak makan nii? HAHA

NUR AYNIE berkata...

hahah~~ cian kan depa...=)
nasib xde amalan mcm nie...ishhh...
selera lari trus lpas tgk gmbr tue....issshhhhh

biskut berkata...

zakar babi tuh yang buat aku nak muntah weiii.....

bedpet berkata...

yaaakkkksssss! geeelllliiii giiilllaaaaaa. mcm keropok lekor pun ade. hahahaha ;)

EkaWeird berkata...

euwwww.......

anikimar0's berkata...

sup zakar best x?

ZWAN SABRI berkata...

Nur Aynie : X mo try rasa ker? Manala nak taw lepas rasa trus selera makan btambah tambah.. HAHA


Biskut : Tula pasai.. aku pown x dapat nak imagine camna klaw aku kena paksa makan zakar babi tuu.. huhu


Bedpet : Macam keropok lekor? Penah rasa ek? Kantoi... HAHA


EkaWeird : Euwwww tu maksodnye suka ek? HEHE

ZWAN SABRI berkata...

Anikimaro : Ntah! Aku x penah rasala.. klaw nak taw best ka x, pi la try kat restoran mamak.. HAHA

kun berkata...

AYOYOYOYO..
ADOYAI!!

HUHUH..

mak takleh tahan mak nak temuntah ni huhu..

ieMa ackLes berkata...

eee...
yerkkk... yerkkkk

ZWAN SABRI berkata...

Kun : Awat mak temuntah? Mak ngandung ek? HEHE


Iema ackles : HAHA

Aqila Safuan berkata...

tertanya2 driku apakah itu zakar.


apapun kesimpulannya , makanlah mengikut syariat islam sahaja .


: ))))))))

::FAIZ FARISH:: berkata...

aku geli betul.... ade ke patut makan benda tu? gila..... hahahaha aku takkan makan... sedangkan ikan air tawar pun aku geli, ni kan pulak benda tu... uwek... muntah

ZWAN SABRI berkata...

Aqila Safuan : Apa itu zakar? U buat I nak tegelak guling2 kat sini la.. HAHA.. Zakar tu kemaluanla.. kemaluan lelaki or kemaluan haiwan jantan.. ;)


Faiz Farish : Tula pasai.. Aku pown geli jugak nak makan menda tuu.. jom kita muntah hijau skang.. hehe

unknown girl berkata...

bweekk.. geli3.. byk lg makanan lain lol :p

apezs shah berkata...

salam

biar betol zwan? ewwww xsukala..
rela minum sup ayam je.. ada rupanya kat Malaysia ni.. Ish apezs mmg tak tahu lgsg ni.. Thanks info.. Tapi lama juga xnampak zwan online.

Siti Safiyyah berkata...

euwww geli mat..nasib bukan tengah makan ni..heh ade tu yg minum darah kambing ke hape tah utk kekuatan batin ni lah jugak..ish3

efa berkata...

yerk.....geli sgt eh...sanggup lak diorg mkan kan?eeeee....benda cmtu pun nk mkn byk lg yg lain nk mak haish mcm2 lak skrg ni

ZWAN SABRI berkata...

Unknown girl : HAHA.. nak bwat lagumana, dah itu kepercayaan depa.. hehe..


Apezs Shah : A'ah.. Ada banyak kat restoran2 mamak.. tryla pesan SUP TORPEDO.. haha.. yup2,sebelom ni jarang on9 sbb busy ngan study.. skang baru macam free sket sebab dah start cuti seminggu.. hehe


Siti Safiyyah : Tula pasai.. pelik2la depa ni.. erm, darah kambig tu bukan pengamal black metal ker yang minum? hehe


Efa : Tula.. kesian kat binatang2 tu suma sebab dah xde zakar.. hehe

Belalang Hijau berkata...

wow bro! serius ckp entry nih mmg berguna sgt...

baru ku tau sup torpedo tu ialah nama bagi benda alah tu...yek!

Afikah Aziz berkata...

first ika bace tajuk je dah rase nk termuntah....bile start bace entry wahhh xdpt hbskn semua sbb rase nk muntah sgt2...dah la gmbr tu yerkkkk geli uwekkkk....pe la diorg ni mkn bnde tu eiii....x psl2 xdpt hbskn bace entry ni sob3x...maaf zwan :(

ZWAN SABRI berkata...

Belalang Hijau : Penah makan ke sup torpedo tu? Ahaks! ;)


Afikah Aziz : Yeke.. Sorryla sebab entry ni bwatkan cik Afikah muntah2.. huhu

Jejaka Terhangat berkata...

pandangan aku pon..bluwekkk..!!! =p

NUR AYNIE berkata...

try??????? =__=" tq jer la....kalau sup tu dpn mate konfem muntah seminggu hahahahahha~~~~ slim terus....hihi

Chef Hussin berkata...

Rasanya susahla nak telan benda ni wan. Banyak lagi benda lain yg boleh makan. Tak gitu.

ZWAN SABRI berkata...

Jejaka Terhangat : HAHA.. ;)


Nur Aynie : HAHA.. Nanti klaw aynie dah nak gemok, jemputla makan sup torpedo tu k.. kompem slim trus.. hehe


Chef Hussin : Chef x pernah try masak resepi ni ker? ;)

hans berkata...

ku xpernah rasa lagi dan tak bercadang nak rasa
hahahaha

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

amny.. berkata...

wekkk.....

tgok pon xlalu......

nk mkn laginye rr....





peace(^^)//

Aimifiqa berkata...

baru ku tahu =.=

sHaH berkata...

srius aku geli tengok benatang ni..

ZWAN SABRI berkata...

Hans : HAHA.. okay2, nanti aku undi.. ;)


Amny : Same goes to me.. ;)


Aimifiqa : Bagusla klaw dah tahu.. ;)


Shah : Aku pown geli2man jugak ngan menatang tuu.. huhu

NUR AYNIE berkata...

rela kekal gemok dr jd kurus kalau perlu mkn bnde nie...aaaa~~ xmauuuu

ANATI SOKI berkata...

yaq ke... tobat geli

eyfa.eyfa.eyfa berkata...

xde bende lain ke nk melantak..haish..

Mayang Zaidani Ibrahim berkata...

sumpah nak muntah

Edy Fee berkata...

so weird ...
nasib baik bukan zakar org..hakhakahk

Tanpa Nama berkata...

My husband and i felt so lucky when Raymond could deal with his basic research by way of the precious recommendations he
had using your weblog. It's not at all simplistic to just be making a gift of tricks which usually others may have been making money from. And we fully grasp we have got the blog owner to thank for this. Those explanations you made, the easy site navigation, the friendships you will make it possible to create - it's all astounding, and it's helping our son in addition to us do think this idea is enjoyable, which is certainly quite essential. Thank you for all the pieces!

Look into my blog post;