Pages

Ahad, 12 Februari 2012

Tumbuh Ketumbit Akibat Mengintai




Time kecik2 dulu, kalau orang tu ada ketumbit je, confirm dia kena ejek kononnya ketumbit tu tumbuh disebabkan orang tu dok mengintai orang mandi, HAHA.. Kelakar kan? Aku time kecik2 dulu pun mind set aku memang macam tu.. Bila tengok orang yang ada ketumbit, dalam otak aku mesti syak dia intai orang mandi.. Mind set ampa pun macam tu jugak ke? HAHA



Tetiba teringat pulak aku time form 1 dulu.. Dulu aku duduk hostel and time tu memang famousla isu kena intai time mandi.. Modus operandi depa dulu kalau nak mengintai, depa letak cermin kat bawah pintu.. Nasib baiklah handphone or kamera tak dibenarkan bawak mai hostel.. Kalau tak, banyakla rakaman video 3gp pelajar mandi bogel kat internet, HAHA.. Disebabkan isu intai mengintai yang semakin menjadi ni, pelajar lelaki semua time tu diharamkan bawak mai cermin masuk hostel. Disebabkan isu tu jugaklah, aku bila nak mandi je kena pakai seluar pendek.. Tak feel langsungla bila mandi pakai seluar pendek.. Errrrrkkkkkkk.. HAHA..



Then, disebabkan isu tu jugaklah mind set aku dah berubah.. Aku dah tak percaya lagi bahawa orang yang tumbuh ketumbit ni sebab intai orang mandi. Time aku form 1 dulu tu, ramai je yang intai orang mandi tapi tak tumbuh ketumbit pun, HUHU.. Sumpah aku rasa macam bodoh pulak bila ada mind set macam tu, HAHA.. Jadi kepada ampa yang still ada mind set macam tu, sila buang jauh2 ye..



Sebenarnya, ketumbit ni tumbuh bukannya disebabkan intai orang mandi tapi disebabkan sejenis keradangan pada kelopak mata disebabkan oleh jangkitan kuman. Biasanya bakteria ini membiak di akar bulu mata sebelum menimbulkan masalah. Ketumbit disebabkan kelenjar minyak yang terletak berhampiran kelopak mata menjadi tersumbat. Kelenjar minyak yang tersumbat biasanya dijangkiti bakteria seperti staphylococcus aureus. Penghasilan atau pengumpulan minyak yang berlebihan menyediakan keadaan sesuai untuk pembiakan bakteria.



Perunding Pakar Bedah Mata, Ketua Pusat Mata dan Lasik, Pusat Perubatan Prince Court, Prof Dr Muhaya Mohamad berkata, ketumbit tidak berbahaya dan tidak menyebabkan mata menjadi buta. Anak yang sering mendapat ketumbit bukan bermakna dia kurang sihat. Sebenarnya ia cuma jangkitan kuman dan boleh berlaku pada sesiapa saja. Selain itu ketumbit tidak berjangkit kepada orang lain kerana ia berlaku disebabkan penyumbatan pada kelenjar tarsal mata pesakit. So, takdak maknanya ketumbit nak tumbuh kalau intai orang mandi, HAHA..





psssstttt : Isu pergaduhan kat KFC I-City Shah Alam tu rasanya semua dah tau kan? So, kalau boleh hentikanlah daripada memperbesarkan isu ni sebab boleh gugat perpaduan kaum kat Malaysia ni.. Ketua Polis Negara pun dah bagi amaran.. :)




41 ulasan:

Unknown berkata...

biasela dulu...time bdk2 bodoh sket, dh besar sket mula kwangajaq...hahahha

DAYG ♥ berkata...

haha. sy baru2 je ade tumbuh ktumbit hari tuu. bru terfikir nak search kt google sebab apa tjadi macam tu.. (sebb i tak mengintai ok hahaha)

nice sharing lahhh! maksehhh :)

Rtp Farra Arisha berkata...

arisha slalu juga tumbuh ketumbit. sakit rasanya.

Gary Asip berkata...

hahahaha... mitos semata-mata.. :)

Fiq Fikri berkata...

owhh patut la aku tijau org umah aku mandi tak xde pun tumbuh benda tu huhuh

Geng Borak berkata...

hahahaaaaa... jangan tipu.. skodeng laaa tu.. kekekekee

Liyana Zahim berkata...

Ooo.. Minyak tersumbat ke.. Aritu baru je kene ketumbit ni.. Time demam lak tu.. Pahtu boh bawang putih.. Sapu2 bawang putih tu mmg tak tmbuh da.. Tp pedih rase nk berguling2 ats lantai tau? Kihkihkhi~

zizidiazora berkata...

Orang tua dulu2 ni sangat kreatif dalam membuat sesuatu andaian untuk membendung sesuatu keadaan. sebenarnya dorang tau memang tak de kene mengene ketumbit dengan mengintai orang tetapi bagi menakutkan anak2 supaya jangan suka mengintai orang maka dikatakan sekiranya mengintai akan tumbuh ketumbit so takde la anak2 ni nak mengintai.

kakyongnida berkata...

saya pun pernah pcaya benda2 macam ni.hahaha

cinta siswi berkata...

kwn siswi kena ketumbit nie dr last year kot.. xsmbuh2.. skrg nk operate.. menakutkan je.. :P

Unknown berkata...

fuh, budak laki pun menginrai budak laki? aiyyyoooo....

Teja Evalea berkata...

ada kaitn ke ketumbit dgn kepsi? haha

fazae berkata...

takpernah kena lagi :) but kadang bila kawan kena mmg selalu cakap kau intai sapa mandi hah ? hehe

Cik tikah berkata...

bukan amsa kecik je mind set mcm tuh, smpai sekragn pun kalau nmpk org ade ketumbit, confirm dia ngintai org mndi :P

Unknown berkata...

tension klu kena kat mata

BTS berkata...

kalau tak intai pun org kata intai huhuhu...

whitecappuccino berkata...

macam2 kena "ugut" oleh orang tua2 masa budak2 dulu.

LadyBird berkata...

time kecik2 dulu mmg dh x caye.. sebab adik lady selalu je tumbuh ketumbit.. dan die kt x intai org mandi pun :P

Luqman Zakaria berkata...

tau xpe zwan..time aku ade ketumbit pon aku risau takut dituduh pernah mengintai!hahaha

ayuni berkata...

orang tua2 ni banyak sangat sebab musababnye.. tapi bagus la, walau benda tu tak betul, at least buat budak2 tak buat benda "jahat". :)

jangan nak mengintai walau belum tentu ketumbit itu muncul di wajah "manis" mu.hahaha :P

D berkata...

ngahahaha. post neh wt wa terasee rrr.

btw, fling ke intai kaum sejenis mandi? ahakss

Unknown berkata...

ak da lma x tumbuh ketumbit..
alhamdulillah... hehehe

AkuOsi berkata...

Pernah kena ketumbit waktu buat final project,, banyak sangat masuk habuk dlm mata,, huhuuu

Tanpa Nama berkata...

hehe..fakta ni baru btul..yg lame xleh pcya..hehe.. =)

Tanpa Nama berkata...

"hot" la hang sbb ada org intai.. hahahax

hyz berkata...

kantoi zwan suka mandi bogel.. muahahahha ekceli y laki ngn laki pong nak ngendap2 ni? hurmmmmm

anis madu berkata...

secara jujurnya lah, aku tak pernah kena ketumbit. haha. :p

anakpakcikali berkata...

sye tak pernah tumbuh ketumbit.alhamdulillah.tgk org yg kena mcm sakit sgt.to mmg org tua2 selalu ckp kene ketumbit sbb mengintai kan.hahaha.

zati embong berkata...

bdak2 laki kalau kat hostel kan,kuatlah ngusik.kdg2 mmber tgh mandi relax je diorg g tendang pntu.psiko jat dgr hubby jat citer.

Unknown berkata...

huhu aku merasa dok asrama time kat poli n sem1 kat uitm.. nsb baik la xde yg gila suka rakam2 ni.. so stiap hari aku mandi dengan bogel tanpa rasa was was..hahaha

psl kfc tu aku malas ambek cambur, x post pn kat blog psl tu.. huhu

Encik Fikhri berkata...

bahayenye asrama ade gejala cmtu..haha..skola aku ade jugak,tapi nsib baik budak2 blok aku jenis tak mcm tu.ape la bangangnye nk tengok orang mandi..haha..tapi mmg betol xleh buang statement ketumbit tu..dah mindset mcm tu..

Lea Isnawi berkata...

zwan pun turut intai org mandi ke?

ehem!

Awie Omar berkata...

TERIMA KASIH Zwan Sabri sebab sudi tolong pilihkan blog mana paling best. InsyaAllah, dalam entri "Next Top Blogger - Episod 6" Khamis ni saya akan perkenalkan blog kamu ini nanti. TQ.

Encik Bell berkata...

a ah... dulu mmg igt ketumbit tu sebab betul intai orang... hahaha

rencah kehidupan berkata...

adando Tag awak...

sila lihat :

http://adando.blogspot.com/2012/02/bila-kena-tag.html

ch000tz berkata...

adeeeeeeeees baru ajer hari tu baik dari menatang ni! sengsara gak 12hari kena benda ni.....ketumbit takde kena ngena ngan ngendap okessssss!!! tu semua sebab radang mata taw....

huda jamil berkata...

ketumbit tu menyeksakan. aku pernah kene kot. start april 2009, pecah dlm jan 2011. tak nak macam 2 tahun plk kan die bertenggek kat mata.

vendoline berkata...

wah tercemar la...byk budak uitm lpak mkan kat situ.hehehe dh la depan tu kdai mamak.hehehe
susah betul klau setiap org ade ego yang tak mampu dikawal

Dhiya Fariza berkata...

i forgot bout ketumnbit, and thanks for bring it up and for the info. baru dhiya tahu dia tak berjangkit :)

Sumandak Kinabalu berkata...

hai! saya ada buat entry pasal ketumbit ni jugak since saya tengah mengalaminya sekarang. bummer!

so saya minta izin pinjam gambar mata tu boleh tak? thanks in advance! =)

Unknown berkata...

ketumbit? siapa selalu kena ketumbit? Haaa....nakal e? hehehe