Pages

Selasa, 21 Februari 2012

Isu Anjing Dan Islam




Aku ada terbaca satu soalan dalam ruangan tanya pakar untuk bahagian “Anda Musykil Dr. Mashitah Jawab” dekat myMetro and aku tertarik dekat soalan ni..



SAYA ingin membuka perniagaan menjual makanan haiwan seperti kucing, anjing dan arnab, ubatan dan berkemungkinan menjual haiwan peliharaan atau tempat ‘grooming’ haiwan. Masalahnya, ia membabitkan anjing dan sebagai orang Islam, saya tahu anjing adalah najis mughallazah.
Apakah hukum menjual anjing dan makanannya kepada pelanggan? Apakah hukum anjing masuk dalam kedai? Bagaimanakah dengan proses menyamak, perlukan ia dilakukan di seluruh kedai atau mungkin bilik khas untuk anjing disediakan?
Selain itu, sekiranya ada anjing di dalam kedai saya, benarkah malaikat rahmat tidak akan masuk dalam kedai?

RIZAL
Teluk Bakong, Perak


-----------------------------------------------------------


Menjadi veterinar, membuka kedai haiwan, menyelenggara kebajikan dan keperluan haiwan serta menjual haiwan adalah harus sekalipun ia anjing. Anjing termasuk dalam haiwan yang membawa najis yang perlu disamak saja. Jika memegang anjing dan perkara yang berkaitan najisnya maka samaklah anggota dan diri saudara.
Sebaiknya, jika mampu, sediakan bilik khas untuk haiwan yang membawa najis ini.

Ini memudahkan saudara sendiri mengawal keadaan. Tidak ada kaitan malaikat rahmat tidak bersama saudara kerana anjing. Pekerjaan yang saudara lakukan ialah menjaga kebajikan makhluk lain.

Hukum fiqah menyatakan haiwan buruan yang dibunuh oleh anjing buruan yang terlatih halal dimakan dengan syarat pemburu berniat kerana Allah ketika melepaskan anjing buruan berkenaan. Sedangkan seorang pelacur yang memberi minum anjing yang kehausan diberi ganjaran syurga, Allah SWT akan merahmati hambanya yang menyayangi makhluk lain atas muka bumi ini.

DR. MASHITAH




Pssssssssttttttttt: Tetiba teringat kes Adira pegang anjing.. Bagi aku tak perlu la nk perbesarkan isu ni.. Pegang anjing itu bukannya berdosa macam pegang orang yang bukan mahram.. pegang anjing boleh samak tapi kalau pegang orang yang bukan mahram? sendiri mau ingatla kannn.. :)




32 ulasan:

hyz berkata...

anjing jugak makhluk allah...

Miss Butterfly berkata...

takot ngn anjingg >.<

CIK CHIPSMORE berkata...

sangat berguna untuk pengetahuan entry kamu nie..wink..wink..
tp zaman sekarang..belambak2 gambar..owg islam bergambar selamber jerk dgn "babi" n anjing..pelik la kan dengan binatang tu pun nak dibangakan

CekbOlat-bOlat berkata...

mcm la anjing ni hina sgt..
pgang makwe xpe,pgang anjing jdi isu besar.. haihhh..

Anum berkata...

bagus entry nie

C.M.A @ CikMoonAdnan berkata...

dikkk..akak setuju ayat last ko tue dik.. terbaikk :)

Fezul Fadhley berkata...

pembetulan. bukan muhrim tetapi mahram. sebab muhrim tu org yg memakai ihram. (Ustaz Don cakap) ^^

Zana Adieyza berkata...

penjelasan yg jelas...

efa berkata...

penjelasan yg baik :)

Phat berkata...

bagus rujuk pada yg pakar dahulu sebelum buat sesuatu

imie fatiema © berkata...

betul tu,mereka sibuk pasal artis peluk anjing,tapi yang sah2 haram peluk sesama yg bukan mahram tak kecoh pulak =P

ieda berkata...

TQ info dikk
memang sekarang kena hati2 ..
kalau dah tahu barulah kita boleh fikir cara terbaik kan ;)

zizidiazora berkata...

Anjing ke babi ke dia tetap haram kerana merupakan najis berat dari segi hukum tetapi ianya tetap makhluk allah dan menganiaya kedua binatang ini sekalipun ia tetap berdosa kerana makhluk allah. Oleh yg demikian kita cuma perlu berhati2 supaya yang najis itu tidak dibuat main2 tetapi sgt setuju bahawa memegang kedua binatang ini hanya najis dan boleh disamak tetapi memang orang yang bukan mahram tidak boleh di basuh dan di samak tetapi ia kekal sebagai dosa.

Syahir Ramli berkata...

aku pon x phm knp nk salahkan org yg pgang anjing. yg dorg2 tu pgang org yg bkn muhrim tu lg teruk..huhu papepon jgn lpe samak sdh.. :)

Mie Hishamuddin berkata...

anjing juga makhluk Allah..kita tak boleh pegang sebab najis..and if da pegang samak la..and also i love this sentences "Pegang anjing itu bukannya berdosa macam pegang orang yang bukan mahram.. pegang anjing boleh samak tapi kalau pegang orang yang bukan mahram?" =D

eszyamin berkata...

mmg pon...kdg2 kita sebok nk cri salah org..setakat adira pgg anjing mana salah..klu die mkn anjing bru la haram

Cik tikah berkata...

kdg2 kesian gak kat anjing ni. dia x pernah mntk pun utk dibenci

NIZAM berkata...

isu anjing ni agak hangat jugakla kan. yang latest tgk melodi aritu, Adira jwb. sian gak kat adira. die ckp tu gmbr lama. adeyh. knape la cerita lama nk diungkit.

Razman Kamarudin berkata...

suka dgn term, "berbuat baik kpd makhluk2 Allah" tp, jgn berbaik2 dgn syaitan...

Scarlett O'Hara berkata...

Yg baiknya dua2 jgn buat.Pegang anjing ke atau pegang bukan muhrim.Dua2 haram.

noorniey Azman berkata...

hurm~~time skolah dulu ustazah dah pernah bagitaw..btw nice info :)

cW berkata...

anjing boleh dipegang aper..tapi ada syarat yg perlu dipelajari utk pegang dia..agama itu indah..cuma perlu diselidiki dan dikaji..

Edy Fee berkata...

awat ang nak bela anjing lak ke.hehehe tetiba bukak bab ni.ehhee
baik ang hadiahkan aku sugar glider sepasang.ehhehehehe

ko bukak klinik haiwqan la zwan..leh aku bawak dinasor aku g potong kuku

chemay berkata...

pegang anjing tak haram macam pegang bukan mahram.
so baik pegang anjing dari pegang tangan makwe/pakwe
:)

Aien Not Alien berkata...

kalau takde sebab nak pegang elok tak payah pegang la...cth : pegang sekadar suka2 untuk bergambar...opsss!! haha

pegang anjing memang boleh samak, cuma akan timbulkan fitnah dikemudian hari nanti untuk apa...hmmmm..

hassy chan berkata...

yang penting kena samak hehehe..
tapi ad anjing yang comel.. geram gile kalo tgk.. syg pula xleh pegang sebab kang kena samak..

pelangi sepi berkata...

pegang kalau perlu dan x dpt dielakkkan

sha my heart berkata...

tak nak la pegang anjing..

menjemput blogger join
segment kenangan persahabatan masa sekolah rendah.


mesti korang ada kenangannya kan?
jemput join segment ini ya

sara E a.k.a ct berkata...

ksian anjing comel tau..kalau kite pgg diorg..kne samak la..bkn nye pape..kalo tgnkering n blu anjing tu kering rase ok la..sbb pernah dgr kalau kering xpe..anjing pun haiwan gak..baik n comel je kalo kite pun baik dgn dy..lek2 r..:)

Dhiya Fariza berkata...

i see :) well said on psssstt hehe

PeRmAtA bIrU berkata...

hurm... kadang2 kita memikirkan sesuatu yang memang jelas salah dan terus memperbesarkannya... tapi kita lupa pada sesuatu yang nampak biasa... lalu meremeh2kannya sedang itu lebih berdosa..kan???:)

AzwanRamli berkata...

Betol pegang anjing x haram...Yang menjadi masalahnye adelah m'buka pintu fitnah adalah dilarang oleh agama.Kalu nak pegang anjing pom jgn publickan sebab mcm2 fitnah boleh b'laku.Nak2 plak kiter org t'kenal...(pendapat aku)