Pages

Sabtu, 5 Mac 2011

Ibu Terkecil


Stacey Herald yang berusia 35 tahun kini diiktiraf sebagai ibu paling kecil di dunia. Apabila Stacey Herald berkahwin 5 tahun lalu, dia dinasihatkan supaya tidak hamil. Menurut doktor, kehamilan akan membahayakan nyawa Stacey kerana Stacey menghidap Osteogenisis Imperfecta (OI), tubuhnya hanya setinggi 0.7 meter (28 inci) sahaja. Suaminya, Will, mempunyai ketinggian 1.75 meter.



Doktor memberi Stacey amaran oleh kerana tubuhnya yang kecil serta penyakit OI yang dihidapinya itu. Jika dia hamil, pembesaran janin akan menekan serta merosakkan paru2 dan jantungnya. Satu lagi kemungkinan ialah bayinya akan lahir dalam keadaan patah tulang kaki dan tangan. Selain itu, kehamilan juga boleh meragut nyawa kedua-dua mereka.



Namun demikian, pada 8 November 2009 yang lalu, wanita yang menetap di Dry Ridge, Kentucky, Amerika Syarikat itu telah melahirkan seorang bayi lelaki. Bayi tersebut diberi nama Malechi. Lebih mengejutkan, itu bukan bayinya yang pertama tetapi yang ketiga. Kelahiran Malechi itu memang mengejutkan. Pertama, kerana Stacey melahirkan bayi setiap tahun. Kedua, dia tidak menghadapi sebarang masalah kehamilan seperti apa yang dijangkakan oleh doktpr.



Anak kedua pasangan tersebut, Makya, 2 tahun, kini 0.5 meter lebih tinggi daripada Stacey dan tidak menghidapi OI. Bagaimanapun, anak perempuan sulungnya, Kateri, 3 tahun, menghidap penyakit tersebut. Begitu juga dengan Malechi yang hanya setinggi 0.13 meter (5 inci) dan berat hanya 1 kilogram sahaja ketika dilahirkan. Stacey yang diiktiraf sebagai ibu terkecil di dunia berjanji akan cuba melahirkan lebih ramai lagi bayi selepas ini. Wil, 27, gembira dan bangga dengan keberanian isterinya.


Secara tuntasnya, di dunia ini, tiada sebarang perkara yang mustahil. Jadi jangan takut untuk mengambil risiko dan melakukan perkara yang mungkin tak logik dek akal tapi dapat memberi kepuasan yang maksimum jika kita berjaya melaksanakannya. Renung2kan... ;)



43 ulasan:

shahzik berkata...

pendek gler bai ...

Edy Fee berkata...

kasih ibu kepada anak..tetap nak giving birth jugak kan

nida husna berkata...

amazing :)

ZWAN SABRI berkata...

Shahzik : Tula pasai.. tapi nak bwat camna, itu ciptaan tuhan.. ;)


Edy Fee : yela, impian nak ada anak tu kan impian setiap ibu dan bapa.. ;)


Nida Husna : taw xpa.. ;)

CIK IMAKASIHDANI berkata...

erkk mmg sgt kecik..brani nye die..

RIAN berkata...

hope sentiasalah dy sehat.

::FAIZ FARISH:: berkata...

Kuasa Tuhan....

ZWAN SABRI berkata...

Cik Imakasihdani : tula pasai.. dia patut dapat anugerah keberanian.. ;)


Rian : amin!


Faiz Fraish : Kun fayakun.. kuasa tuhan tiada yang mustahil.. ;)

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf kerana lama tak berkunjung yerrr .. kerana ade masalah pada laptop aku..baru hantar repair lerr...

bagi aku biar sekecil mana ibu itu..... besar jasanya lebih besar dari segala nyerrrr.... kalau kecil di dunia besar pengorbanannya

NUR AYNIE berkata...

wow~! amazing...=)

Novelgurl berkata...

Salam..nothing impossible =)

ZWAN SABRI berkata...

Afzainizam : Yeah. Ibu ibarat malaikat yang sentiasa berkorban utk anak2 dia.. thanks mama.. ;)


Aynie : Tula pasai.. amazing kan? kan? HAHA


Novelgurl : yeah! Thats right!

zazaw berkata...

wahaha
doktor saja saja jer nak takutkan die
padahal
tak ade bende ponggggggg

Miaca Chocolatte berkata...

hahaha.kecik giler..

anne jasmine berkata...

tibe2 rindukan mak... :(
huhu.... mna2 agama pn kalau dh namanya ibu.... cam ni la... akan buat ape je untuk anak2 die... the best ever...
tapi anak2 wat pa pe ke untuk ibu2.. the best ever??
anak2... cam na?

athirahothman berkata...

haloh omel omel omel jeaa mommy dia :P

xcyber berkata...

ehh mcmmana la dia masa mngandung ek..
kan dia kecik jer..

hEartlEss berkata...

smngat keibuan yg tinggi. bravo!! XD

ZWAN SABRI berkata...

zazaw : Itula yang dinamakan kuasa tuhan.. ;)


Miaca Chocolatte : dia kecik jerlah.. mana ada giler.. HEHE


Anne Jasmine : Tula pasai.. sampai mati pown, anak2 mmg x akan dapat balas balik jasa ibu depa.. ;)

ZWAN SABRI berkata...

AthirahOthman : Tula pasai.. Comey kan mommy dia.. ;)


Xcyber : tulakan.. mesti perit giler time dia mengandung tuu..


Heartless : yeah. hang pown jadi ibu nanti macam dia taw.. hehe

Ariz Abdullah berkata...

rezek dan ajal tuhan dah tentukan sejak dalam rahim ibu lagi..(bukan pada pakcik rahim yer)..atau tuan doktor..anak tu rezeki kurniaan tuhan jugak..

Bella Bell berkata...

comeynye ibu ni..hehhee

aienz nawawi berkata...

pengorbanan seorang ibu lebih besar berbanding saiz tubuhnya

niesz berkata...

hehehe..mcm comel je kan..but betul gak tu, kalau kite x cuba, mane kite nk tau kan..

ZWAN SABRI berkata...

Ariz Abdullah : Btoi tu btoi.. semuanya Allah dah tentukan.. Cuma cepat atau lambat je kan? kan?


Bella Bell : Tula pasai.. Comey kan.. ;)


Aienz Nawawi : Yeah. btol tu btol.. jadi, sayangilah ibu anda.. ;)


Niesz : Tula, blom try blom taw.. ;)

gnesop.com berkata...

mmg hebat..

Riwayat Hariku

nub berkata...

btoi tu habaq hang.. aku sokong.

cuma ibu "kecik" lagi 1 jenih tu la yang ceq x gemaq tu..adehh

iKhRam berkata...

suka ayat yang terakhir tu.. berani mengambil risiko.. hahaha.. namun jgn berani membabi buta.. kerana sikap sebgini hanya melahirkan kegagalan yg nyata..

IMANSHAH berkata...

alhamdulillah tiada yang mustahil dengan izin Allah

IMANSHAH berkata...

alhamdulillah tiada yang mustahil dengan izin Allah

Henry Zackery berkata...

perrgghhh... kicik nye beliau..

Lagi Artis Melampau

arep_lockermonth berkata...

kalau dah jodoh! x kemana kan!! orang kecik pon bleh idup happy!


after a few days!
EDITING IS FUN!
LETS WATCHES IT! ( jangan gelak )

Ezay Hadry berkata...

kecik nye mak die..tapi kuasa Tuhan tetap kalahkan doktor..
subhanallah

nora berkata...

berani mengambil risiko...
emmm aku tak berani ar...aku ngaku aku penakut


ENTRY HOT : Senyum ^_^

Firdaus Alim berkata...

Seram

Yua berkata...

keciknya tubuh dia..

semuanya kuasa Allah SWT..

Allah Maha Berkuasa.

wany berkata...

ada lagi orang yang lagi kecik, so kena bangga dengan ketinggian diri sendiri. ehe syukur3 ^^

FurBall berkata...

pergh..tepukan gemuruh tuk pompuan nih..semnagat tuk jadi ibu tegar tuh..agagagaga...

tp kat negara kt plak ramai lah yg buang baby!!ish3

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

uihhhhh keciknyerrrr.... tapi tangan ibu boleh memgoyangkan dunia tau..... tangan menghayunkan buaian boleh mengoncang dunia

eyfa.eyfa.eyfa berkata...

woah kecik nye dia

::FAIZ FARISH:: berkata...

bila nak buat entri baru ni????

Eazy Izzuddin berkata...

uish..
risiko ni...
wat template baru...
nampk sgt ku jrg on9 hehe

zati embong berkata...

huhu..besarnya kuasa tuhan.

tgk kan dia,mcm2 bnda dalam fikiran yg jat tgh fikir sekarang O.o