Pages

Khamis, 27 Disember 2012

Allah Hanya Untuk Orang Islam



Isu penggunaan kalimah Allah dibangkitkan lagi.. Baru2 ini Ketua Menteri Pulau Pinang iaitu Lim Guan Eng menggesa kerajaan supaya menarik larangan terhadap masyarakat Kristian di  Semenanjung Malaysia untuk menggunakan kalimah Allah di dalam bible versi bahasa Melayu. .  Apa motif Lim Guan Eng sebenarnya nak guna kalimah Allah dalam bible versi bahasa Melayu? Sedangkan negara yang mempunyai penduduk majoriti Kristian pun tak guna kalimah Allah.. Apakah ini satu langkah halus yang digunakan untuk memesongkan akidah umat Islam?



Walaubagaimanapun, Datuk Hassan Ahmad iaitu Mufti Pulau Pinang tetap bertegas tidak membenarkan kalimah Allah beserta 40 lagi perkataan untuk digunakan oleh masyarakat bukan Islam di Pulau Pinang. Menurut Datuk Hassan Ahmad, larangan ini turut dipersetujui oleh Lim Guan Eng sendiri ketika mula memerintah Pulau Pinang sebelum ini.. Persoalannya kenapa secara tiba2 pulak Lim Guan Eng tukar pendirian? Apakah beliau mempunyai agenda yang tersembunyi? 



Bagi pendapat aku, kalau masyarakat Kristian nak guna kalimah Allah, go ahead! Tetapi depa kena tukar pemahaman depa mengenai Allah.. Orang Islam percaya Allah itu satu, tunggal, tidak berkeluarga.. So, kalau masyarakat Kristian nak guna kalimah Allah, depa kena percaya konsep ini jugak and kena buang konsep Trinity yang menjadi kepercayaan depa iaitu Tuhan itu berkeluarga.. Tuhan ada isteri dan anak. Kalau depa boleh buang kepercayaan Trinity tu, baru boleh guna kalimah Allah..



Kalau depa tak tukar pemahaman konsep Trinity tu tapi menggunakan kalimah Allah, ia akan mengelirukan ramai orang.. Sebagai contohnya :

Rajoo : Ahmad, David, saya dengar nama tuhan kamu berdua mempunyai nama yang sama iaitu Allah.. Boleh tak kamu terangkan Allah itu macam mana?  Saya berminat nak tahu sebab kami tak ada tuhan yang bernama Allah.. Yang ada cumalah Vishnu, Brahma, Krishna da lain2 lagi.


Ahmad : Boleh je.. Allah itu satu.. Tunggal.. Tiada keluarga.. Esa.. Tidak punyai nafsu..


David : Eh, salah tu.. Allah itu ada keluarga.. Ada isteri dan ada anak..


Rajoo : Eh, sekarang saya sudah keliru.. Yang mana satu sifat Allah ni?


Ahmad & David : #$@%&)/;*=



See! Bukan setakat Rajoo yag akan keliru bahkan ramai penganut agama Islam dan Kristian sendiri akan keliru dan tidak dapat mempertahankan konsep ketuhanan yag dipegang jika kalimah Allah digunakan oleh masyarakat Kristian. Bagaimanapun, tahniah diucapkan kepada PAS kerana turut membidas tuntutan DAP itu..




Pssssssttttttttt :Dengar2, sebuah panggug wayang 5D yang pertama di Penang telah dibuka di 1st Avenue, Penang.. Jom kita pi tengok.. :)

17 ulasan:

Anum berkata...

salam
singgah di waktu tgh :)

Phat berkata...

moga ada pihak yg pertahankan bende ni

eszyamin berkata...

aku bukan nk ckp apa la kan..inilah akibatnya bila melayu dan masayrakat islam dah tiada maruah dan jatidiri..sng je sume org nk pijak2 kita.

belum memerintah 1 negara dh mintak mcm2, kalau diberi kuasa entah apa lagi yg dorg akan tukar..dalam hal ni kebodohan Lim Guan Eng sangat la ketara..nak menangi hati org melayu islam tapi dah tunjuk belang dia awal2 sebelum PRU..x ke bodoh namanya tu..

mungkin Allah nk bg org2 melayu islam ni ksedaran awal sebelum turun mengundi nnti..kalau x sedar2 jugak..lu org pikiaq la sndighi naaa...hehe

As Yusra berkata...

assalam..lame xdatang sini jenguk..;)

wahh..isu sensitif neh.. org melayu memg kene berhati-hati..

Al-Azrul Iqmim berkata...

hrap flw blk :) http://mimque.blogspot.com/

cik kaki ketawe berkata...

bodoh je cina tua tuh...giler ke hape?/ mana sama...Allah hanya untyuk mereka yg mempercayai dengan hati..dgn perbuatan..dan mengakui dgn lidah bahawa Allah cuma satu...tuh nak menjatuhkan orang melayu lepas tuh nak tukar agama mereka jd agama rasmi...boleh terpesong akidah bagi umat Islam yg mungkin kekurangan ilmu.. kanak2 pon mungkin boleh terjebak kalo dia buat cm tuh...kang aku saman 10 juta nganga je cina tua tuh! agama satu benda yg sensitive...boleh pulak buat permintaan bongek tuh! emosional aku kalo bab agama ni...

Razil Tahir berkata...

Alhamdulillah ada yang mempertahankan isu nie.

Tapi tataw kenapa, terasa cam lagi interested dekat pawagam 5D kat penang tue... hm... kena muhasabah diri nie...

Cikgu Fikri berkata...

tau xpew.. memang bahaya..mmg wujud kekeliruan.. Allah S.W.T memang untuk Islam... konsep Trinity tu pun perlu dibuang...

Dhiya Fariza berkata...

perh sensitip betul. dhiya setuju dgn pandangan dan contoh zwan bagi kat atas. Ada-ada sahaja cara nak menyalahgunakan nama Allah. Alhamdulillah ada yg defend.

SYAH'IZZAT berkata...

Bagus kau wan. kita kena tegakkan ape yg btol.. kat cina ni islam kurang.. lain plak citenye..

Cik Tia berkata...

bahaya .. akan menimbulkan kekeliruan nanti =='

ieda berkata...

yg bercakap dan berkata2 kenalah penuh ilmu ajaran islam didada .. bila kita x tahu payah nak jawab persoalan macam nie ..

bagi kita org biasa .. mendengar dan mengkaji sudah memadai , percaya jgn sekali .. kita ada alim ulamak yg lebih mengetahui , bertanyalah ..
insyaallahhh ;)

bab Lim Guan Eng nie .. biasalah .. politik kan .. hurmm doakan x der apa2 yg buruk berlaku ;)

Fyqa berkata...

hrap org kte sntiasa bhati2.

luqman zakaria berkata...

betul tuh,klu nk guna go ahead tp pemahaman kene tukar jugak nnti jadi mcam rajoo..lol..

oh yer 5d???? t__t SYOKNYE..

nas berkata...

lim guang eng ni bagus... my born state better berbanding gerakan since 2008.. tp masalahnya perkara cmni berbangkit mengecewakan umat Islam.. hrp beliau tarik balik knyataannya..

Azham Vsvc berkata...

Yes, I baca pasal benda ni dalam paper beberapa minggu lepas...Ish, mmg kontroversi la...awatlah depa tu tak mau faham-faham huh?

El-Hardy berkata...

politik mmg shit..segala benda akan guna utk kpntgn n survival..x kira la bn ka pr ka,dua2 pn sma 2x5...smpi skrg masih x nmpk yg org bkn Islam x nk melayu n bumpiputera Islam bersatu...

Lim Guan Eng bagus?well..bg aku,org ca ya nun alif ni x bole pcaya,lidah bercabang..n mereka xkn berhenti selagi Malaysia ni x jd mcm s'pore...mudah2an x berlaku.Wallahuallam ~ Tekok Beriuh