Pages

Ahad, 24 Februari 2013

DISKRIMINASI





Assalammualaikum dan Selamat Hari Ahad terakhir untuk bulan February 2013 ni.. Diskriminasi. Pernah tak ada perasaan macam tu? Sebagai manusia biasa, kita memang tak dapat elak daripada mendiskriminasikan sesuatu.. Tipulah kalau cakap kita dapat berlaku adil 100%.. Kita bukan Allah yang MAHA ADIL.. Kita hanyalah manusia biasa yang tak terlepas daripada melakukan kesilapan.. Mungkin kita memang adil dan saksama dalam melakukan sesuatu tapi adil yang kita miliki tak akan pernah sampai tahap maksima 100%.. Pasti ada jugak peratusan dalam diri kita untuk mendiskriminasikan sesuatu. Bagaimanapun itu bukan alasan untuk tidak kita berlaku adil..



Jangan dabik dada mengaku kita ADIL kalau masih ada yang terasa tersisih dengan kita, Tapi kita digalakkan untuk selalu berniat untuk menjadi seorang yang ADIL.. Niat untuk berlaku adil sebelum melakukan keadilan pun dah dapat pahala. Niat melakukan sesuatu kebaikan itukan satu ibadah..



Dalam senario kehidupan masyarakat kita di Malaysia ni, majoriti daripada kita tak lepas daripada melakukan diskriminasi terhadap sesuatu. Contohnya, bila tengok perempuan kampung pakai baju seksi, mulala kita cop dia bohsia, pelacur, perempuan murahan dan sebagainya. Tapi bila perempuan bandar pakai baju seksi, kita cakap depa hanya ikut trend semasa.. Tak ke diskriminasi namanya tu?




Contoh lain pulak, bila kita tengok lelaki lembut, terus kita cop depa tu gay tapi bila kita tengok lelaki yang badan berotot atau maskulin, kita selalu cakap depa tu lelaki sejati. Tapi perlu diingat, tak semua lelaki lembut itu gay dan tak semua lelaki maskulin itu lelaki sejati.



Contoh diskriminasi yang lain ialah bila kita tengok lelaki hodoh kahwin dengan perempuan cantik, kita akan cakap lelaki tu guna minyak dagu or minyak guna2 untuk dapatkan perempuan tu tapi bila tengok Brad Pit kahwin dengan Angelina Jolie, kita cakap ini baru sesuai.. Sepadan sama cantik sama lawa.. Kenapa perlu berlaku diskriminasi? Perempuan cantik tak semestinya untuk lelaki kacak dan lelaki kacak juga tak semestinya untuk perempuan cantik.



Banyak lagi contoh diskriminasi yang aku nak bagi tapi kalau nak bagi satu persatu, rasanya sampai esok pon tak habis sebab banyak sangai situasi diskriminasi ni berlaku dalam kehidupan kita. Kita memang tak dapat elak daripada berprasangka buruk terhadap sesuatu tapi kita dapat cuba untuk mengurangkan prasangka buruk kepada sesuatu itu ke tahap minima yang boleh.




Psssssttttttttttt : Kepada seluruh masyarakat cina, Happy Chap Goh Mei.. :)

28 ulasan:

ezyra daniel berkata...

nice entry abg^^

Neelam Rahim berkata...

'lelaki tu guna minyak dagu or minyak guna2 untuk dapatkan perempuan tu'..haha. okey ni kelakar,
yes setuju dgn zwan, diskriminasi tu perlu diminimakan, mungkin ke tahap yang paling minimum..

FarHANa aZwA berkata...

hahaha ad ke ptt mnyk dgu ..mmg klaka..

Gadis Berkaca Mata berkata...

GBM setuju. Zaman sekarang selalu sangat dah terdedah dengan gejala diskriminasi. Petanda akhir zaman? mungkin. Wallahualam.

Wan Ahmad Izudean berkata...

terbaik ah entri pasal diskriminasi ni, tapi itulah jugak antara situasi yang kita lalui dan terbiasa.hehe

pengaruh persekiratan mungkin yang mempengaruhi judgement kita.

^^

Azham Vsvc berkata...

Oh....I love this blog post...kalau nak tulis pasal discrimination... memang tak cukup satu blog post hehe..... baguslah ada blogger yang ada kesedaran seperti ini...keep it up Zwan!

Arry Rennwood berkata...

perghh..mmg btol lh..dmna mna ade jer diskriminasi nie..huhu..

hazwan hairy berkata...

sgt setuju dgn entry ni weh...

Dhiya Fariza berkata...

well said zwan. well said :)

::FAIZ:: berkata...

btl... stuju...

entri saya hr ni juga berkaitan

missha berkata...

Yes. Diskriminasi memang dah jadi kebiasaan . And ayt last pasal untuk meminimakan diskriminsi tu setuju,. Nk elak trus memng susah, tapi kalau cuba, lama2 akan kurang :)

Dkna Abza berkata...

kiri kanan depan belakang diskriminasi

Haziq Yaacob berkata...

diskriminasi ada kebaikan ada keburukan juga..cuma bagaimana kita menggunapakainya..

kuatmerayau.blogspot.com
twinsresourcesmgt.blogspot.com

Zamani Abe berkata...

diskriminasi boleh menjatuhkan org lain.. hmm

AmySyahiera Malik berkata...

baca tajuk entry nie tetiba teringat lagu bunkface ade perkataan nie . hehe . nice entry :D

#psssttt : kurangkan prasangka buruk ke tahap yang paling paling paling minima :)

Phat berkata...

hari2 ada diskriminasi zwan

Joe_Hans berkata...

kenapa org diskriminasi aku sebab aku sepet?? kah3...

sara zainol berkata...

diskrimisasi.. hal yg tidak sepatutnya berlaku dlm golongan masyrakat kita.. but ianya seperti lumrah kehidupan..

diri sendiri pon pernah merasainya.. sedih sgt..

khairul hassan berkata...

salam ziarah dr Frankfurt hehe

SYAH'IZZAT berkata...

aku xnk wish gong xi fat choi ke? :p

sabella mohamad berkata...

dalam diam , sebenarnya kita semua pernah men-diskriminasi . hm cane nak elak semua tu eh ? astaghfirullah

iKhRam berkata...

tiada yang paling adil, melainkan allah yang Maha Adil..

inche hlovate berkata...

yes betul tu..aku selalu kot melakukan diskriminasi ni kat kg. terutama pada kucing kat umah..yg kucing kg aku bg makn nasi je yang kucing bandar tu aku bgi makn origin huahua..balik kg kne minta maaf ni

eszyamin berkata...

diskriminasi menjatuhkan aku..reputasi kini mnjadi bisu.. sila sambung!!!

Aien Alien berkata...

kan. banyakkan jenis2 diskriminasi ni. sebab kita selalu berbicara dalam hati dengan diri sendiri tentang sesuatu hal...dengan mudah kita tetapkan apa yg kita nampak tu begitu yang ni begini.

onie berkata...

entahla,masyarakat kita selalu thinking negative

Cik Gee berkata...

diskriminasi berlaku disebabkan wujudnya streotaip dlm kalangan kita-kita ni. mungkin terhapusnya streotaip maka terhapus jugalah diskriminasi ni. mana tahu an..

Cik Tia berkata...

pendek kata , kita kena selalu bersangka baik dengan orang. malangnya , saya sendiri selalu tewas dan adakalanya berlaku diskriminasi ini.