Pages

Selasa, 8 November 2011

Bahaya Minum Minuman Tenaga



Setiap orang perlu jadi seorang yang energetik kalau nak terus hidup dan berjaya sebab dunia sekarang kan dah makin moden, bila dah semakin moden, maka makhluk2 yang bernama manusia ni perlukan tenaga yang banyak untuk terus memberi komitmen serta saingan sesama mereka dalam menghadapi pelbagai tuntutan duniawi ni. Jadi makin ramailah manusia ni yang ambil minuman tenaga macam 9 Isotonik, Red Bull, 100plus, Excel dan macam2 lagilah sebagai minuman tambahan untuk meningkatkan tenaga dan prestasi kerja.



Ampa semua tau tak yang minuman tenaga ni semua berasal daripada kandungan kafein dan gula yang tinggi? Menurut Roland Griffiths iaitu professor psikiatri dan pakar saraf dari Sekolah Perubatan Universiti Johns Hopkins, Amerika Syarikat, minuman dengan kandungan kafein yang sangat tinggi berpotensi mengganggu kesihatan. Ini kerana ia mampu mendorong peningkatan kadar gula darah, merosakkan gigi, menyebabkan pertambahan berat badan serta berisiko dehidrasi akibat penyerapan air ke dalam tubuh tersekat .



Selain itu minuman tenaga ini juga mampu mengakibatkan tekanan darah meningkat dan jantung terasa berdebar-debar terutamanya bagi mereka yang sensitif. Kesan lain apabila meminum minuman tenaga ni ialah pening, mual, dan sakit kepala. Jadi, nasihat peribadi aku, kalau ampa nak minum minuman tenaga ni sekali sekala tu takpala tapi jangan selalu and terlalu kerap minum sebab BAHAYA!



29 ulasan:

miss Fyqa berkata...

ye..kena kurangkan air minuman bertenaga..tak lupa segala jenis air minuman yg berkarbonat:)

Gadis mutiara berkata...

tq=)

Eyda Syahida berkata...

eyda minum time sakit kepala nak demam jep sebab eyda memang takkan amik ubat.. huhuhu

Khairiz berkata...

nice info...bagus..satu perkongsian yang menarik tentang kesihatan :)

Adibah faizah berkata...

Erk sentap jap. Slalu la plaq minum 100plus.
Air kosong is the best :)

Dhiya Fariza berkata...

it does but depends. caffeine itself from coffee is no good. long side effect this is.

misTeaRed berkata...

betul3....hihihi

khairul berkata...

paling mujarab minum air Zam2

Slumb3r berkata...

der... u patot letak citation kat ujung post ni... bagi orang tak ragu2 dengan fakta ni... Aku pon susah nk caye sebab aku pon selalu wat benda ni.. hahaha...

Zana Adieyza berkata...

zwan,a kk selalu gak minum 100plus.. huhuhu.. lps ni kena kurangkan..

tp kalau kena demam denggi, doktor sarankan minum 100plus lebih2 tau.. dulu masa akk kena demam deggi, sehari berbotol2 akk minum sbb doktor suruh.. so camner tu???

Phat berkata...

tq for sharing..pasni x nak minum dah la...

NAZRUL AZAT berkata...

erkk... nasib baik ang bgtau

Cik tikah berkata...

oh, baru taw. adik cik tikah selalu minum taw

fiQ'Ra berkata...

ha'ah... ada org pernah bgtau kat mas juga.. bahaya.. ish, bek minum air suam yang di masak sndiri jer... hehe :)

adamzico berkata...

ya ka macam tu.. adakah 'neves' saya ni berasal dari minuman tenaga itu? wakaka.. <-- lawak ja.. nice INFo.. suka3..!

kajaharuna berkata...

wow!! biar betul..
okeh tak minum da..

hai hai.. saya singgah belog hang sat na..

Eein Azryn berkata...

salu minum air 100plus. fav tu. huhu. >.<

Rizal Murad berkata...

Minum 100plus kadang2x je..Hehe..Mmg sky juice terbaik..:)

zizidiazora berkata...

bukan setakat minuman tenaga sehaja malah semua jenis minuman berkabonat tidak digalakkan untuk minum secara kerap kerana kandungan gula yang terlalu tinggi.

ain dzaya berkata...

nasib baek ta minat minum..
sbb dah sentiasa bertenaga..ceeiit!

DanieL AdiE berkata...

Oh..baru tau..

Thanx untuk info ini..

KeY_riN berkata...

terima kasih untuk info yg cukup bernas ini ^_^

DanieL AdiE berkata...

TAHNIAH ZWAN!!

http://danieldeadie.blogspot.com/2011/11/top-10-contest-daniel-adie-sispa.html

akoo pae berkata...

huu really??
akoo suke hundred plus.hee

Fathiah Hamim berkata...

benda yang baek kalo banyak sangat pun tak bagus kan.

Asma Ahmad berkata...

AWAS !! :p

Kim Hyun Arry berkata...

huhu..nsiblh arry tk suka sgt mnum air isotonik nie bab air isotonik sma gak dgn air coke ke..bab air dye ttap air ber gas(kibohydrat)..bek mcm arry mnum air mineral tiap hri..maintainkn bdan wlau sllu makan..hehe

model pakaian murah berkata...

info2 bermanfat thanks yahh

Azham Vsvc berkata...

Gosh, patutlah I selalu pening kepala lepas minum 100 Plus hurm....bahaya betul....nak stop arh!