Pages

Rabu, 18 Julai 2012

Cabut - Cabut Uban



Bila cakap pasai uban ni, pastinya akan membuatkan ramai orang yang akan rasa tak senang duduk kalau uban tumbuh kat rambut depa atau dalam erti kata lain rambut depa berubah warna jadi warna putih. Bagi remaja yang belia muda macam aku ni, semestinyalah prinsip yang akan dipegang, biarlah rambut warna hitam ke, biru ke, merah ke, kuning ke, hijau ke, asalkan bukan warna putih. Yela, umur baru sweet 20 tapi rambut dah macam orang umur 70 tahun.. Tapi kan, tapi kan, ada jugak orang cakap yang lelaki berambut putih tu seksi.. Yeke? Seksi tang mana taktau..



Bila uban dah mula tumbuh sehelai dua, mesti rasa nak cabut rambut and buang jauh2 kan.. Tapi kan, ada orang cakap kalau kita cabut uban tu, ia akan tumbuh lagi banyak.. Betul ke Bohong? Jawapannya, BOHONG.. Sebab dalam kajian membuktikan bahawa uban akan timbul pada folikel yang sama setelah dicabut. So, kalau kita cabut uban tu, uban tu akan tumbuh semula kat bahagian tu jugak. Tiada sebarang bukti saintifik yang menunjukkan kalau sehelai uban dicabut akan makin banyak uban yang akan timbul. Walaubagaimanapun, doktor menyarankan kita semua supaya tak cabut uban sebab tindakan ini boleh melukakan kulit kepala dan terjadinya infeksi. Kalau uban tumbuh, janganla cabut, gunting je.. Kalau sayang nak gunting tapi pada masa yang sama takmau rambut warna putih, pakaila inai hitam.. ;)



Sebenarnya kan, uban ni tumbuh disebabkan nutrisi tak seimbang dalam badan kita seperti kurangnya pengambilan vitamin A dan B-12 yang mana vitamin ni semua amat penting sebab ia mempengaruhi penghasilan melanin di akar rambut. Keturunan kita jugak sebenarnya mempengaruhi genetik uban di kepala. Kalau kita memang daripada keturunan yang memang daripada muda lagi dah ada banyak uban, so no wonderla kalau kita pun cepat je tumbuh uban. Selain itu, uban jugak boleh tumbuh kalau kita asyik stress je. So, kalau takmau uban tumbuh kat kepala, kata TIDAK kepada STRESS..






Pssstttttttttt : Sabda Nabi saw, “Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat.” (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)..



21 ulasan:

Salwa berkata...

Owh..so dah tua nanti jangan la cabut uban tu. Rahmat.

FAMI berkata...

naseb bek rmbut aku xde uban...hehe

Anum berkata...

heheh kadang2 penyakit leh sebabkan uban

Anne Nurain berkata...

orang klu dah ensem, ada uban pun tetap ensem jgk.. kikiki~~

pasni kalau jumpa uban kat kepala biarkan je.. hihi..

eszyamin berkata...

owy ye ekh, kalau nabi sendiri tak galakkan cabut uban..tak nak lah cabut uban..hehe..tapi gatal la uban tu..

inche hlovate berkata...

wow..ade kabaikkn la uban ni..so jgn cabun ubn tu

DanieL AdiE berkata...

Say NO to cabut uban...!

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) berkata...

ok pas ni x nk stress dh laa..

Eyda Syahida berkata...

eyda lom ade uban.. errr zwan dah ade ye? hiks :p

Edy Fee berkata...

aku penat dengar gak pasal ni..tp tetap cabut..kalau ade la
akhirnya update gak.hehehe
hurmm ang dah start beruban ka.hahaha

zizidiazora berkata...

sorry zwan, lama abg tak dtg menjengok blog zwan, bukan apa kebelakangan ni kekangan masa yg memang sgt terhad.sorry bro..

mencabut uban ni hukumnya makruh so sebaiknya jgn lah dicabut sbb berdasarkan kepada hadis nabi sbgmana yg zwan sebutkan tadi. wallahualam...

luqman zakaria berkata...

aku ade je uban! kadang mintak tolong kawan cabut kan..syok woohh...

Phat berkata...

tp mmg kalo cabut dia tumbuh kat situ semula hehe..selalu x dpt cabut sebab putus hehe

::FAIZ:: berkata...

saya mengaku saya ada uban, sbb saya dah tua

Azham Vsvc berkata...

Aku ada uban sejak Tingkatan 1...banyak plak tu....masa tu mak aku la selalu guntingkan sebab dia tau budak2 remaja kalau ada uban kt kepala nti rasa rendah diri....

pastu skrg ni rasanya da makin okay, sbb da kurangkan pakai produk rambut hahaha...dan adalah amalkan pemakanan sihat hehehe

iekasub berkata...

orang beruban, thats normal..baru tanda anda matang menghadapi masalah2 hidup ;)

anif abdullah| AA berkata...

dulu kawan aku banyak sangat uban dia.. macam org berumur 60thn.eh over,40thn cmtuh. bila dah tahu kebaikan dia,terus dia nyesal.. tak tahu skrg rmbut dia cmne..maybe dia inai.haha

Scarlett O'Hara berkata...

Kata orang, bila mula tumbuh uban, kepala rasa gatal semacam.Betul ke?

miss Fyqa berkata...

ok jangan stress2 lepas ni.. hehe

Aimifiqa berkata...

take note. hehe.
ade jugakla uban kat kepala ni. mungkin stress. hehe

eimah siti berkata...

betul2...stress yg menyebabkan uban tumbuh....orang cakap....banyak pikir sangat, uban akan tumbuh....so kurangkan la berpikir...hehe