Pages

Sabtu, 30 Mac 2013

Dunia Facebook



Bila cakap pasai facebook, majoriti kita semua ada akaun facebook.. Kadang2 tu sorang ada akaun facebook sampai 2,3,4,5,6,7,8,9,10.. Zaman sekarang kalau budak tadika or nenek yang umur 100 tahun ada akaun facebook pon orang dah tak hairan.. Dah jadi macam kebiasaan.. Facebook juga dah jadi agen pencari jodoh yang paling berkesan bila ramai yang naik pelamin sebab facebook. Facebook juga telah memudahkan impian semua orang untuk jadi artis or terkenal.. Tak perlu nak masuk rancangan realiti Akademi Fantasia ke, On Air ke, Pilih Kasih ke, Showdown ke, Raja Lawak ke, MasterChef ke, Hero Remaja ke, tapi cukup sekadar post gambar2 yang kacak/cantik atau post status2 yang menarik atau post video2 diri sendiri yang kontroversi.. Confirm ramai yang LIKE dan SHARE.




Selain tu, facebook dah jadi medan yang sesuai untuk menjual produk yang HALAL dan HARAM.. Kalau nak beli itu ini, tak perlu pi kedai, tapi perlu tempah kat facebook je.. Bahkan kalau nak cari pelacur or gigolo pon tak perlu nak ke Lorong Haji Taib, Chow Kit or sewaktu dengannya tapi hanya perlu contact melalui facebook saja.  Nak cari kawan yang memenuhi kriteria yang diperlukan pun boleh melalui facebook sebab kalau kat luar, kalau kita pi kat seseorang and cakap “hai saya nak berkenalan dengan awak”, confirm akan dicop gila and tak dilayan tapi dengan facebook, you just need to add friend and lepas tu dah boleh poking2, liking2..


                                             
Indah khabar daripada rupa, ini mungkin peribahasa yang sesuai digunakan jika dibandingkan dunia facebook  dengan dunia nyata. Agak pelik bila kadang2 seseorang tu ada friend dalam facebook sampai dah FULL tapi bila di dunia nyata sebenarnya dia keseorangan and tak ada kawan. Agak pelik bila di facebook, berborak bagai sahabat baik yang kenal luar dalam tapi bila jumpa or selisih hanya mampu diam seribu kata and tunduk muka malu2. Agak pelik bila di facebook sungguh lantang bersuara tentang itu dan ini tapi bila di dunia nyata tak pernah mampu nak bersuara sebab ada emas dalam mulut. Agak pelik bila di facebook selalu post status mengalahkan pak ustad tapi di dunia nyata perangai mengalahkan bapak setan. Lastly, siapa yang ada akaun facebook tu, ADD la aku.. ZWAN SABRI (original).. ada 200 lagi kuota kosong.. Eh! Apakah? HAHA..

 

Pssssssttttttt : Yeay! Budak sekolah dah nak habis cuti sekolah.. Selamat kembali ke sekolah! HAHA..

16 ulasan:

iAmCekbolat berkata...

haa betul . kemain friends ramai hakikat kt luar pendiam , malu malu kucing bagai . kan :)

mcm bolat sama riuh je luar ke blog ke mane ke haha

adarain berkata...

dunia alam siber lain dengan alam nyata...namun begitu tak semua orang macam tu. lain orang lain sikapnya...

dah lama tak singgah sini...

Kamsiah yusoff berkata...

cuba ubah tarikh lahir kat fb..berapa org yg akan perasan...yg perasan dan igt tarikh lahir kita yg sebenar,itulah sebenarnya kawan kita..

Unknown berkata...

fb, kadang risau baca unsur pergaduhan pun ada. dalam ruang mesej tersembunyi ...ada jg menguji ..semoga kita terhindar dari kepesongan akidah..

s.y.a.r.q berkata...

hurm.. Fb ni tak salah sebenarnya, Tapi orang yang menggunakan FB tu yg boleh pilih sama ade dye nk gune untuk kebaikan atau keburukan. (^_^)

ezyra taharin berkata...

hahaha..last2 dia promote jugak fb dia...aduyai....hahahapon tak boleh la abg nie :P

Poco Endrigon berkata...

hahahhaa...btul tuh..scra nyatanyer mmg xda dlm realiti..kta sndri tk thu apa dan siapa kita kt dunia nyata slain dri fb..huhu

Unknown berkata...

ramai yang macam tu kan, dah jadi ulter ego, dimana perwatakan di fb berbeza dengan perwatakkan sebenar.. harap dijauhi fitnah di laman muka buku

Tanpa Nama berkata...

mungkin sekarang ramai dah menulis di twitter haha

Faridzuan berkata...

Yang penting pastikan kita manfaatkan FB dengan tujuan yang baik, bukannya kerja setiap hari asyik nak mencarut kat news feed. Hehe.

Unknown berkata...

senang nk promote event dlm fb nih

Dhiya Fariza berkata...

tergelak kejap tadi baca part pelacur and gigolo hehe. its true that facebook has now play as one of our mainstream cyber tool to everything nowadays that it changes the actual reflect on how a human should really act as a single person in face to face medium.

Unknown berkata...

haha .. ai terasa okay ==.

inche hlovate berkata...

ape kah?? hahaha tapi memang betul.. zaman sekarg ni budak2 pun dah ada facebook

Unknown berkata...

asal single, lawa and handsome, gerenti ramai peminat..
tak pun kalau jadi artis..ramai peminat gak..kita ni sape la kan..huhu
ni mesti sebab dah kahwin ni..peminat semua lari..ahaks!

Aimacomel berkata...

xde fesbuk,